Annonce
Byudvikling

Kan letbanen alligevel køre til Aarhus Ø? Læser har en simpel plan B

En læser, Niels Mikkelsen, vil lade letbanen til Aarhus Ø svinge fra hovedsporet ud for Navitas (den stjerneformede bygning) og køre over en ny bro over kanalen ud for Bestsellers højhus (den orange bygning). På den måde kommer banen ikke i karambolage med trafikken i krydset ved Nørreport. 
Ideen om en letbanestrækning til Aarhus Ø vil ikke dø. Her får du en læsers simple, enkle og billige løsning på, hvordan der kan køre letbanetog til og fra bydelen, uden at trafikken i Nørreportkrydset behøver at bryde sammen.

AARHUS: I forbindelse med det netop indgåede budgetforlig besluttede Aarhus Byråd at skrinlægge planerne om en letbanestrækning til Aarhus Ø.

Planen om skinner til den nye bydel var ellers klar og de 150 millioner kroner til anlægget for længst fundet. Nærmere undersøgelser har imidlertid vist, at en stiklinje fra Nørreportkrydset og ud ad Bernhardt Jensens Boulevard ville få trafikken - både den der kører på asfalt og den der kører på skinner - til at bryde sammen.

Flere af Århus Stiftstidendes læsere har dog trods byrådets beslutning endnu ikke opgivet håbet om letbaneskinner på Aarhus Ø og har foreslået et bud på en løsning på udfordringen i Nørreportkrydset. Det mest detaljeret af de forslag kommer fra Niels Mikkelsen, Højbjerg.

Annonce

Hans bud ser ikke bare ud til at løse udfordringen med at køre letbanetog til og fra Aarhus Ø. Det kan samtidig vise sig at være en billigere løsning, end den oprindelige letbaneplan til området. Samtidig imødekommer forslaget også de personer, der synes, at letbanemaster er frygtelig grimme og ødelægger bymiljøet.

Kør helt uden om Nørreportkrydset

Planen går i al sin enkelhed ud på, at togene til og fra Aarhus Ø skal køre i eget spor allerede fra kort efter letbanens station ved Skolebakken. Efter en kort strækning langs med letbanesporene mod Nørreportkrydset skal banen på en bro føres over en nylig anlagt kanal helt henne ved Navitas, hvorefter den fortsætter ud ad Bernhardt Jensens Boulevard på dennes østlige side hele vejen frem til Jette Tikjøbs Plads, hvor der skal være endestation.

På den måde undgår strækningen helt at komme i berøring med Nørreportkrydset.

Niels Mikkelsen foreslår endvidere, at banen anlægges enkeltsporet - med en krydsningsstation på Aarhus Ø, hvis det er nødvendigt - og eventuelt uden elmaster og køreledninger.

Ved at anlægge strækningen enkeltsporet og uden master og køreledninger bliver banen billigere.

Strækningen skal herefter betjenes af batteridrevne letbanetog, som på strækningen mellem Skolebakken og Aarhus H kan oplade via køreledningerne og fra Skolebakken til Jette Tikjøbs Plads kører på batterier.

Forslagsstilleren lister selv en række fordele ved projektet op:

  • Enkel og billig og baseret på transportteknologi, som allerede findes.
  • Berører ikke de trafikerede gader som for eksempel Nørreportkrydset og Bernhardt Jensens Boulevard.
  • Kører helt udenom den normale gadetrafik.
  • Udnytter allerede eksisterende letbanefaciliteter, og som vil være integreret i letbanens nuværende system og drift.
  • Følger de oprindelige planer for den kollektive trafik til Aarhus Ø.
  • Batteritog undgår desuden de udskældte elmaster og køreledninger.
  • Involverer ikke en stor og måske umulig BRT-vendeplads på Jette Tikjøbs Plads.

"Simpelt, enkelt, billigt og integreret i de nuværende trafiksystemer. 'Den Gordiske Knude' løst," skriver Niels Mikkelsen.

Annonce

Nice viser vejen

Letbanetog, der både kan køre på strøm hentet fra køreledninger og på batteri, findes flere steder i verden. For eksempel kører letbanetogene i den franske by Nice på batteri på kortere strækninger i den centrale del af byen, hvor planlæggerne ikke ønskede at rejse master med tilhørende køreledninger.


Det tager kun ganske få sekunder at hæve og sænke strømaftageren på letbanetogets tag og sker, mens toget i forvejen holder på en station. Dermed forsinker det ikke turen for passagererne.

Niels Mikkelsen foreslår videre, at ideen om batteridrevne letbanetog kan bruges til at gøre en letbaneforbindelse til Hinnerup/Søften/E45-pendlerplads mulig på en billigere og enklere måde.

Flere partier i Favrskov har givet udtryk for, at kommunen formentlig ikke har råd til at anlægge en letbanestrækning til Hinnerup, som ellers er en del af den planlagte etape 2, og derfor har set sig lune på en BRT-løsning i stedet. En sådan løsning vil dog betyde, at passagererne fra Søften og Hinnerup enten skal skifte til et letbanetog ved den kommende pendlerparkeringsplads ved E45 eller også skal BRT-bussen kører med den øvrige trafik med køkørsel og forsinkelser i vente.

Annonce

Ingen master foran rådhuset

Endelig kan ideen om batteritog også bruges på letbanens etape 2 til Brabrand. For eksempel kunne strækningen langs Banegårdspladsen, Park Allé og Vester Allé anlægges uden master og køreledninger for at bevare bymiljøet.

Århus Stiftstidende har den seneste tid bragt flere artikler om, hvordan fremtidens kollektive trafiktilbud så kan se ud, nu da byrådet har droppet den ellers lovede letbaneløsning.

Læserne har budt på adskillige forskellige løsningsforslag - hvoraf en del også viste, at kreativiteten bestemt ikke fejler noget hos Århus Stiftstidendes læsere. Således har der været forslag om svævebane, rullende fortov, vandbusser og en omlagt Grenåbanen via Aarhus Ø og en bro til Riis Skov.

Annonce
AGF For abonnenter

Særligt område til AGFs stemningsfans, 'kvindemad' og storskærm i fanzone: Her er 11 ting, det nye stadion kommer til at indeholde

Danmark

Fredagens coronatal: Rekordmange tilfælde - over 46.000 smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Sara Slott bliver en del af Sportens Hall of Fame

Aarhus For abonnenter

Er der åbnet en 'stikker-linje' i ældreplejen? Vred rådmand kalder ny klagemulighed for udansk

Erhverv

Vild vandrehistorie rammer Bilka: - Det er en kæmpestor and

Aarhus

Fødevarekontrollen kom tilbage efter flere måneder: Bananfluerne svirrede stadig rundt i køkkenet

Hård kritik af besparelser i Rigspolitiet: - Det giver flere ulykker og dræbte

Aarhus For abonnenter

På fem år har otte mennesker mistet livet i Aarhus Havn: Far til druknet efterlyser mere sikkerhed

Byudvikling

Beboerne stemt ned: Boligblokke i 'hård ghetto' skal jævnes med jorden

Alarm 112

26-årig mand dømt for voldtægt: Sendte nøgenbilleder af offer til flere venner

For abonnenter

Phillip har kæmpet mod DSB halvanden måned efter tanketorsk: - Jeg glemte tasken - men de stjal computeren

Alarm 112

Serieindbrudstyv hærger et større område: Politiet har modtaget 40 anmeldelser om indbrud i biler i denne uge

Erhverv For abonnenter

Bundsgaard topper Stiftens Magtliste: Her er borgmesterens bud på, hvem der ellers er magtfulde i Aarhus

Aarhus

Emma og Emilie føler sig glemt af skole og regering: Hvornår begynder I at tage vores uddannelse lige så seriøst, som vi selv gør?

Annonce