Annonce
Byudvikling

Kan letbanen alligevel køre til Aarhus Ø? Læser har en simpel plan B

En læser, Niels Mikkelsen, vil lade letbanen til Aarhus Ø svinge fra hovedsporet ud for Navitas (den stjerneformede bygning) og køre over en ny bro over kanalen ud for Bestsellers højhus (den orange bygning). På den måde kommer banen ikke i karambolage med trafikken i krydset ved Nørreport. 
Ideen om en letbanestrækning til Aarhus Ø vil ikke dø. Her får du en læsers simple, enkle og billige løsning på, hvordan der kan køre letbanetog til og fra bydelen, uden at trafikken i Nørreportkrydset behøver at bryde sammen.

AARHUS: I forbindelse med det netop indgåede budgetforlig besluttede Aarhus Byråd at skrinlægge planerne om en letbanestrækning til Aarhus Ø.

Planen om skinner til den nye bydel var ellers klar og de 150 millioner kroner til anlægget for længst fundet. Nærmere undersøgelser har imidlertid vist, at en stiklinje fra Nørreportkrydset og ud ad Bernhardt Jensens Boulevard ville få trafikken - både den der kører på asfalt og den der kører på skinner - til at bryde sammen.

Flere af Århus Stiftstidendes læsere har dog trods byrådets beslutning endnu ikke opgivet håbet om letbaneskinner på Aarhus Ø og har foreslået et bud på en løsning på udfordringen i Nørreportkrydset. Det mest detaljeret af de forslag kommer fra Niels Mikkelsen, Højbjerg.

Annonce

Hans bud ser ikke bare ud til at løse udfordringen med at køre letbanetog til og fra Aarhus Ø. Det kan samtidig vise sig at være en billigere løsning, end den oprindelige letbaneplan til området. Samtidig imødekommer forslaget også de personer, der synes, at letbanemaster er frygtelig grimme og ødelægger bymiljøet.

Kør helt uden om Nørreportkrydset

Planen går i al sin enkelhed ud på, at togene til og fra Aarhus Ø skal køre i eget spor allerede fra kort efter letbanens station ved Skolebakken. Efter en kort strækning langs med letbanesporene mod Nørreportkrydset skal banen på en bro føres over en nylig anlagt kanal helt henne ved Navitas, hvorefter den fortsætter ud ad Bernhardt Jensens Boulevard på dennes østlige side hele vejen frem til Jette Tikjøbs Plads, hvor der skal være endestation.

På den måde undgår strækningen helt at komme i berøring med Nørreportkrydset.

Niels Mikkelsen foreslår endvidere, at banen anlægges enkeltsporet - med en krydsningsstation på Aarhus Ø, hvis det er nødvendigt - og eventuelt uden elmaster og køreledninger.

Ved at anlægge strækningen enkeltsporet og uden master og køreledninger bliver banen billigere.

Strækningen skal herefter betjenes af batteridrevne letbanetog, som på strækningen mellem Skolebakken og Aarhus H kan oplade via køreledningerne og fra Skolebakken til Jette Tikjøbs Plads kører på batterier.

Forslagsstilleren lister selv en række fordele ved projektet op:

  • Enkel og billig og baseret på transportteknologi, som allerede findes.
  • Berører ikke de trafikerede gader som for eksempel Nørreportkrydset og Bernhardt Jensens Boulevard.
  • Kører helt udenom den normale gadetrafik.
  • Udnytter allerede eksisterende letbanefaciliteter, og som vil være integreret i letbanens nuværende system og drift.
  • Følger de oprindelige planer for den kollektive trafik til Aarhus Ø.
  • Batteritog undgår desuden de udskældte elmaster og køreledninger.
  • Involverer ikke en stor og måske umulig BRT-vendeplads på Jette Tikjøbs Plads.

"Simpelt, enkelt, billigt og integreret i de nuværende trafiksystemer. 'Den Gordiske Knude' løst," skriver Niels Mikkelsen.

Annonce

Nice viser vejen

Letbanetog, der både kan køre på strøm hentet fra køreledninger og på batteri, findes flere steder i verden. For eksempel kører letbanetogene i den franske by Nice på batteri på kortere strækninger i den centrale del af byen, hvor planlæggerne ikke ønskede at rejse master med tilhørende køreledninger.


Det tager kun ganske få sekunder at hæve og sænke strømaftageren på letbanetogets tag og sker, mens toget i forvejen holder på en station. Dermed forsinker det ikke turen for passagererne.

Niels Mikkelsen foreslår videre, at ideen om batteridrevne letbanetog kan bruges til at gøre en letbaneforbindelse til Hinnerup/Søften/E45-pendlerplads mulig på en billigere og enklere måde.

Flere partier i Favrskov har givet udtryk for, at kommunen formentlig ikke har råd til at anlægge en letbanestrækning til Hinnerup, som ellers er en del af den planlagte etape 2, og derfor har set sig lune på en BRT-løsning i stedet. En sådan løsning vil dog betyde, at passagererne fra Søften og Hinnerup enten skal skifte til et letbanetog ved den kommende pendlerparkeringsplads ved E45 eller også skal BRT-bussen kører med den øvrige trafik med køkørsel og forsinkelser i vente.

Annonce

Ingen master foran rådhuset

Endelig kan ideen om batteritog også bruges på letbanens etape 2 til Brabrand. For eksempel kunne strækningen langs Banegårdspladsen, Park Allé og Vester Allé anlægges uden master og køreledninger for at bevare bymiljøet.

Århus Stiftstidende har den seneste tid bragt flere artikler om, hvordan fremtidens kollektive trafiktilbud så kan se ud, nu da byrådet har droppet den ellers lovede letbaneløsning.

Læserne har budt på adskillige forskellige løsningsforslag - hvoraf en del også viste, at kreativiteten bestemt ikke fejler noget hos Århus Stiftstidendes læsere. Således har der været forslag om svævebane, rullende fortov, vandbusser og en omlagt Grenåbanen via Aarhus Ø og en bro til Riis Skov.

Annonce
Aarhus

Tag kandidattesten her

Aarhus For abonnenter

Her vil byrådet skabe vild natur: Men hov - naturen her er allerede vild

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Mads var en af de første, der flyttede til Nye: - Ringede man efter en taxa, ringede de tilbage og var sure - ingen GPS kunne finde os

Norddjurs For abonnenter

Lige lovlig liberal: Østjysk LA-formand snød statskassen for 500.000 kroner

Alarm 112

32-årig motorcyklist mister livet på køreanlæg

Aarhus

Kendt fiskehandel får sur smiley for rengøring: - Det gør kraftedeme ondt

Aarhus

Ugens corona-tal: Smitten stiger på landsplan, men Aarhus ligger stadig lavt

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er det her Østjyllands næste Michelin-stjerne? Derfor er svaret lige nu, nej

Byudvikling

Nyt tårn i seks etager skal være vartegn for Viby: Borgere er bekymret for, om det er for højt

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Værs'go, nu kan du købe din nye bolig: Skåde-villa sætter prisrekord i Aarhus

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Aarhus

Menneskelort flyder fortsat i Riis Skov: Nu vil kommunen sætte endnu større skilte op for at stoppe skovskidning

Aarhus For abonnenter

Brandmand ramt af kræft og blodpropper: - Det er ufatteligt, at jeg ikke kan blive undersøgt for PFOS-forgiftning

Sport

For to år siden blev Thor erklæret håndboldinvalid: I dag er han stamspiller i Skanderborg Aarhus

Annonce