x
Annonce
Biler

Kantet familie-folkevogn bliver mere stilren

Den nye VW Caddy vokser og bliver mere personbil-agtig i sit udtryk. Full LED-forlygter er nu en mulighed. Foto: VW
Den nye generation af VW Caddy byder på masser af det sofistikerede komfort- og sikkerhedsudstyr, der kan fås til Golf 8.

Enkle linjer og køreegenskaber, som er blevet mere personvognsagtige. Det er ledetrådene for den nye generation af den kantede Caddy, som er Volkswagens bud på en konkurrent til familieflyttere som især Citroën Berlingo og Peugeot Rifter.

Det er en bil, som lander herhjemme sidst på året.

De tyske designere har ikke været på en nem opgave, for det er svært at afvige meget fra skabelonen, når det er givet, at de praktiske kvaliteter, som masser af regulær plads til alt en familie måtte have behov for at slæbe med, skal være indeholdt.

På de indre linjer har ingeniørerne taget for sig i koncernens værktøjskasse og bygget den høje bil op over MQB-platformen, delvis kendt fra VW Golf, hvilket borger for mere civiliserede køreegenskaber.

Annonce

VW Caddy

Den 5. generation af VW Caddy bygger på koncernens MQB-platform og bliver dermed mere personvognsagtig. Den har McPherson-hjulophæng foran, mens bladfjedrene bagude er erstattet af en stiv bagaksel med langsgående svingarme, Panhard-stang og fjedre, hvilket giver bedre komfort. Samtidig er der nu mulighed for firehjulstræk.

Mere plads

Caddy er vokset på alle ledder og er blevet cirka ni centimeter længere og seks centimeter bredere, mens akselafstanden er vokset med omkring syv centimeter, og den er blevet en smule lavere.

Samtidig rulles et arsenal af nyt udstyr ud, som blandt andet omfatter mulighed for full LED-forlygter, nøglefri betjening, el-betjente sidedøre og bagklap samt stort panoramaglastag i næsten hele bilens længde.

Nyt er også nye berøringsskærme på 6,5 tommer til 10 tommer, hvor den største opsætning er en del af ekstraudstyr, som også omfatter digitalt cockpit. Samtidig sker en del af betjeningen på skærmpaneler, som det er tilfældet i den nye Golf 8, hvor en række af den gamle type drejekontakter til lys-, lyd- og menu-funktioner erstattes af skærmbetjening.

I alt bliver der mulighed for 19 assistent-systemer, så den noget rustikke nuværende model, som bygger på en konstruktion, der oprindeligt er fra 2003, og mest af alt kører som en håndværkerbil, tager et gevaldigt ryk frem. Det gælder blandt andet Travel Assist med vognbaneassistent, der assisterer bilens retning under kørslen, og fungerer ved sensorer i rattet. Nyt er også LED-kabinelys, mulighed for ergonomiske sæder, 230-volts stik og en loftventilator for bedre ventilering af bagsædepassagererne.

Avanceret gearskifte

På motorfronten spiller VW her ud med nye firecylindrede motorer, som lever op til de nye skrappere miljøkrav, der træder i kraft fra 2021. Det gælder for eksempel 2,0 TDI turbodieselmotorer på 75 hk til 122 hk, der nedbringer NOx-udledningen ved hjælp af to SCR-katalysatorer og dobbelt Adblue-indsprøjtning. Der kommer også en 1,5 TSI benzinmotor.

De foreløbige meldinger fra VW lyder på, at forbruget er 12 procent under forgængerens. Modellerne med DSG-automatgear med dobbeltkobling får samme ”shift-by-wire”-skiftekontakt, som også ses i den nye Golf.

Caddy har dog også et fast tag i erhvervslivet som en lille varevogn, og den del vil fortsat være det vigtigste ben for modellen. Den kommer - som i dag - både som almindelig model og forlænget Caddy Maxi, hvor den længste vil kunne klare to europaller.

Den største Caddy vil dog også kunne fås som personvogn, hvor det er en mindre familiebus. Detaljer om det danske modelprogram og priser kendes ikke.

VW’s familieflytter bliver mere komfortabel i sin fremfærd, og den vil kunne fås med 19 assistentsystemer. Foto: VW
De klassiske kontakter forsvinder til fordel for skærmbetjent instrumentering. Her er mulighed for digitalt cockpit. Foto: VW
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Omsætning boomer: Madspildsbutikker bugner af lækre varer under coronakrisen

Læserbrev

Læserbrev: Hjælp kulturlivet og vores OL-atleter - læg ekstra på lottokuponen

Forleden, da jeg købte en Eurojackpot-kupon i den lokale brugs, tænkte jeg, hvordan kan vi støtte op om vores OL-atleter, så de ikke kommer til at lide økonomisk, indtil legene afvikles engang til næste år. Og vores kulturinstitutioner lider også, dem må vi og skal vi også hjælpe. En by som Aarhus uden Moesgaard, Den Gamle By, Aros m.v. er ikke en dansk storby, selvfølgelig skal de have hjælp. Jeg undersøgte, hvor mange der spiller lotte hver uge, det drejer sig da om en hel del. En lottokupon indeholder 10 rækker og koster 150 kr. at spille. Når man så ved, hvordan vinderchancerne er, så er man risikovillig, når man satser 150 kr. - så det vil for den enkelte ikke betyde det mindste, hvis man oveni prisen for lottokuponen skulle erlægge 10 kroner til støtte for vores OL-atleter og kulturen i Danmark. Bliver 10 kroner pr. lottokupon til noget? Ja, det bliver faktisk til ret meget, for hver uge spiller 1.185.137 personer lotto, så hvis vi ganger med 10, så er vi godt på vej til at hjælpe alle i land og videre, så vi kan se og nyde vores OL-atleter på TV og besøge vores kulturinstitutioner. Hvis vi regner videre året ud, så har vi indsamlet 456.000.000 kroner - det lukker da de værste huller, mens ellers må det jo bare fortsætte ind i det nye år. Coronaen skal ikke smadre alt det, vi elsker.

Aarhus

Skleroseramte Kristine har corona: - Føles som om, man ikke kan trække vejret ordentligt

Alarm 112

Truede betjente med corona: Flygtet fange stadig på fri fod

Aarhus

- Vi har aldrig, aldrig, aldrig oplevet noget lignende: Så hårdt er det østjyske turisterhverv ramt

Annonce