Annonce
Kultur

Kaospiloterne starter ny festival i Aarhus

<p>Stine Kjær fra virksomheden NaturAgenturet kan opleves, når Agenda Festival løber af stablen 29. - 30. september. Her ses hun med Daniel Morsø Christiansen, der er en af arrangørerne bag den nye festival. Foto: Kaospiloterne</p>

Aarhus bliver hjemsted for en ny type festival, som hylder kreativitet, store ideer og eksperimenterende læring, når Kaospiloterne blænder op for Agenda Festival.

En ny type festival ser sidst i september dagens lys i Filmbyen på Aarhus Havn.
Annonce
Bag Agenda Festival står Kaospiloterne, der i år fejrer 25 års jubilæum.
Og som en del af festlighederne inviterer de byens kreative til idéfestival, der skal inspirere ledere, iværksættere og studerende til at skabe nye ideer på tværs af fagligheder.
»Mange konferencer kan give en ret passiv oplevelse uden fokus på engagement og deltagernes læringsrejse. Med Agenda Festivalen vil vi gerne ændre den kultur«, siger Daniel Morsø Christiansen.
Han studerer på Kaospilot-uddannelsen og er en af arrangørerne bag den nye festival, som han ønsker vil bidrage til udviklingen af det kreative miljø i Aarhus.
Festivalen løber over to dage og har fokus på blandt andet lederskab, fremtidens uddannelse, social innovation, kreativitet, bæredygtighed og teknologi. Dagene begynder med korte foredrag, og derefter kan man for eksempel gå fra en workshop, der undersøger krydsfeltet mellem kunst, design og teknologi til et minikursus i improvisation.
»Vi vil skabe en lille forlystelsespark af viden. Festivalen er for både ledere, iværksættere og studerende, som vil udfordres, provokeres og inspireres til at tænke i nye baner«, siger Daniel Morsø Christiansen.

Naturen giver nye ideer

En af dem, man kan møde på Agenda Festival, er Stine Kjær. Hun holder en workshop om naturinspireret innovation.
»Vi vil gerne gøre deltagerne nysgerrige på hvordan de ting i naturen, som vi normalt omgiver os med - fra bladet i skoven til fuglefjeren på vejen - kan være udgangspunkt for den næste banebrydende ide inden for eksempelvis organisationsudvikling eller produktudvikling«, siger Stine Kjær.
Sammen med en biolog står hun bag virksomheden NaturAgenturet. Hendes workshop indledes med en kort introduktion til feltet »biomimicry« og derefter følger en learning-by-doing-session, hvor deltagerne selv skal idegenerere på mulige udfordringer inden for store industrier som fødevarer, sundhed, transport og byggebranchen.
»Vi er rigtig glade for at være med på Agenda Festival, fordi den sætter fokus på aktiv tilegnelse af ny viden i stedet for passiv overlevering. Den fungerer som et kreativt springbræt for både workshop-afholdere og deltagere. Det er fedt, at Agenda kan være med til at sætte Aarhus på landkortet som en by, der bidrager til at udvikle miljøet omkring de kreative virksomheder«, siger Stine Kjær.
Agenda Festival finder sted 29. - 30. september i Filmbyen på Aarhus Havn.
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce