Annonce
Aarhus

Karakteristisk bygning tæt på nedrivning: Fra station til moderne møbelhus

Søjlerne fra Clemensbro holder taget over perronen. Foto: Michael Svenningsen

Østbanegården i Aarhus var tæt på at blive revet ned, men overlevede og står nu smukt i bybilledet.

AARHUS: Engang var det en banegård, som var godt på vej til at gå til grunde. Ja, nogle ville have den revet ned. I dag har bygningen en helt anden funktion. Her står folk i kø for at få hjælp til at indrette deres bolig - og for at købe møbler.

Østbanegården er en karakteristisk bygning på Skovvejen 2 i Aarhus. Renoveret og holdt godt i stand og alligevel ligner bygningen det, den var.

Det er 30 år siden, at indretningsarkitekt Vivian Boje og økonomen Ingeborg Rasmussen købte bygningen for en krone af Aarhus Kommune og siden satte den i stand for syv millioner kroner.

For længst er Ingeborg Rasmussen hoppet ud af partnerskabet, så nu regerer Vivian Boje sammen med i alt ti medarbejdere. Og det hedder Paustian. For det københavnske møbelhus købte sig ind i år 2000, fordi det havde så mange opgaver i Jylland, at der var fornuft i at have en afdeling i Aarhus.

Siden har den århusianske idémand og iværksætter, arkitekt Frantz Longhi, købt sig ind, så han ejer halvdelen af alle Paustians besiddelser. Det vil sige den i Aarhus, en i Nordhavnen i København og en større på vej midt i København med åbning i slutningen af året.

Fakta Paustian

Paustian er et møbelhus på Skovvejen 2 i den gamle østbanegård i Aarhus.

Bygning blev åbnet som banegård i 1877 samtidig med, at toglinjen Aarhus-Ryomgaard startede.

I 1904 blev der bygget en forhal til.

I 1989 blev huset solgt og indrettet til møbelhus, som det har været siden.

Skummelt sted

Østbanegården er helt fra 1877, da Aarhus-Ryomgård åbnede som privatbane på 39 kilometer. Bønderne fra Djursland kom ind med deres høns og grønsager for at sælge dem på Østbanetorvet.

Aarhus Byråd med Thorkild Simonsen i spidsen var klar til at jævne de forfaldne bygninger med jorden i 1988 for at lave vej til havnen. Der var råd og svamp i murstenene. Men "en bred græsrodsbevægelse" kom på andre tanker og reddede stedet. De ville gøre det til en "kulturel ventesal". Hvorefter de to driftige kvinder rykkede ind.

- Det var et skummelt sted med et par værtshuse som genboer, Legionæren og Harmonien, og der var meget at rette op. Vi var så heldige, at da udhænget mod perronen, der skulle værne de ventende togpassagerer mod vejr og vind, var ved at styrte ned, hjalp stadsarkitekt Ole Østergaard os med jernstolper fra den gamle Clemens Bro, fortæller Vivian Boje.

I dag er der venteliste, når folk vil have hende til at indrette deres boliger.

- Der er desværre kø, siger Vivian Boje, der arbejder i hele landet og også har givet gode råd til familier i Hamborg, Dubai, New York og Colorado Springs.

Artiklen fortsætter under billedet.

Annonce

Det sidste skub

Kunderne er ofte folk, der interesserer sig for design og indretning og lige skal have det sidste skub, som hun siger.

Og når Vivian Boje og personalet møder kunderne i butikken eller hjemme hos dem selv bliver der givet gode råd om lys og indretning.

Selv foretrækker hun moderne møbler, "for vi skal turde følge med i nutiden", og så synes hun, at lys og farver er vigtige.

- Den hospitalshvide, som har præget mange hjem i snart 20 år, bryder jeg mig ikke altid om. Afdæmpede farver på en enkelt væg har en god virkning. Farverne skal være bløde, ikke for hårde og skarpe, siger Vivian Boje.

- Og så skal lyset være i orden. Der er generelt alt for meget spotlys, der kun lyser på et enkelt sted. Det bliver for klinisk. Lyset skal fordele sig ud i rummet, og der skal være balance. Farverne på gulve og vægge skal også arbejde sammen. Hvis du har en lang korridor, så mal kun den ene væg med en farve. Så synes gangen bredere, siger Vivian Boje.

Vivian Boje på perronen. Foto: Michael Svenningsen
Annonce

Stoppested

I banegårdens bygninger er der stadig spor af det gamle. For eksempel kan man se, hvor iskiosken stod, og hvordan kunderne i køen har trampet huller i belægningen. Det giver stedet patina, og det rå klæder de moderne møbler.

Og så har de moderne tider bragt endnu en fornyelse. Letbanen. Når turen Aarhus- Grenaa går i gang, har toget holdeplads lige uden for døren.

Toget fra Grenaa kører ind på den gamle banegård. Foto: Michael Svenningsen
Iskiosken havde ekspedition både inde i hallen og ud mod gaden. Foto: Michael Svenningsen
Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce