Annonce
Aarhus

Karen kom for sent til Kombardo Ekspressen - og blev så afvist til færgen, hvor bussen holdt

Karen Lund arbejder til dagligt med børneunderholdning i Firmaevent Jylland. Foto: Flemming Krogh
Karen Lund kom for sent til bussen, så hun missede et møde i København. Kendskab til de strikse regler for at komme om bord på Molslinjens færge, bussen var kørt ind på, kunne have reddet turen.
Annonce

AARHUS: De fleste kender nok til ærgelsens dybe suk ved at komme for sent til sin bus. Men hvad gør man egentlig, hvis man kommer for sent til Kombardo Ekspressen og dermed ikke når sin færgeoverfart fra Aarhus til København?

Koldt vand i blodet og større kendskab til mulighederne kunne have sparet Karen Lund for et GoMore-lift og afbud til et vigtigt arbejdsmøde på Nørrebro.

Det var mandag formiddag i sidste uge. Karen skulle til København. Hendes bus fra Hasselager ind til Aarhus Rutebilstation var forsinket, og da hun omsider kom ind til det trafikale knudepunkt var det til synet af ingen Kombardo Ekspress. Den var kørt afsted mod Molslinjen, og Karen var i vildrede. Hun skyndte sig at tage en bus ned til færgelejet for at konstatere, at heller ikke her var Kombardo Ekspressen til syne. Den var allerede kørt ombord på færgen. Hvad skulle Karen nu gøre? Hun havde trods alt en billet.

Karen var omtumlet og hun ville bare gerne afsted mod hovedstaden. Panisk passerede hun indtjekningautomaterne og fik hurtigt skabt kontakt til en bil, hvor der blev arrangeret et lift. En medarbejder for Molslinjen kom dog forbi og fortalte, at dette måtte de ikke.

- Det er forbudt at blaffe sig til et lift, når bilerne har passeret indtjekningen. Ved check-ind registrerer man antallet af passagerer i bilen, og dét tal stemmer ikke overens, hvis man tager en blaffer op efter check-ind. Der er sikkerhedsforanstaltninger, vi skal overholde, for at kende til det rette antal passagerer på færgen - for eksempel i tilfælde af brand, eller at færgen synker, siger pr- og kommunikationschef i Molslinjen Jesper Maack.

Hvad skulle Karen have gjort?

  • Fra start af henvende sig til Molslinjens driftscenter for at høre, hvad mulighederne var.
  • Her ville de informere om to:
  • Køb af en gående billet.
  • Blive henvist til blafferpunktet ved Ølandsgade og Bernhard Jensens Boulevard.

Kilde: Jesper Maack, pr- og kommunikationschef hos Molslinjen

Annonce

Nyt forsøg

Karens adrenalin kørte på fulde pumper, da hun gerne ville med færgen. Hun prøvede at forklare, at hun jo havde en billet til Kombardo Ekspressen, og at hun bare gerne vil hen til bussen. Meldingen var, at den billet ikke var gyldig hos Molslinjen, og det var heller ikke muligt at få den lavet om til en gående billet hos Molslinjen.

- Kombardo Ekspressen og Molslinjen er ikke samme forretninger. Herning Turist står for Kombardo Ekspressen, og det var dem hun havde en billet hos. Hun havde en busbillet hos ét selskab, og så er det ikke muligt at få lavet den billet om til et andet selskab, siger Jesper Maack.

Selvom Herning Turist og Molslinjen har arbejdet tæt om en fælles busrute fra Aarhus til København siden 2017, er det værd at huske på, at de to firmaer står for vidt forskellige transportformer, mener Jesper Maack.

- Herning Turist står for buskørsel, og Molslinjen har ansvaret for færgeoverfart. Det er to forskellige transportformer. Det ville give et kæmpe administrativt bøvl, hvis det skulle være muligt at ændre fra bus- til færgebillet nede ved færgelejet. Hver transportform har hver deres sikkerhedsforanstaltninger at overholde, og man kan ikke bare ændre billet i tide og utide, siger han.

Karen fik desuden at vide, at hun kunne blaffe sig til et lift på den anden side af automaterne - ude på hjørnet af Ølandsgade og Bernhard Jensens Boulevard, så der kunne nås at registrere det rette antal passagerer. Mens Karen gik tilbage mod indtjeknings-automaterne fik hun kontakt til en ny bil omkring et lift, men dette var heller ikke muligt.

- Det er ikke tilladt at blaffe ved automaterne grundet sikkerhed. Vi kan ikke have folk rendende rundt, mens der kommer biler kørende. Blaffere skal længere væk fra automaterne, siger Jesper Maack.

Annonce

GoMore-lift

Da hun kom ud til "blafferpunktet" ved Ølandsgade og Bernhard Jensens Boulevard var der ganske få minutter til afgang. Hun kunne godt set skriften på væggen. Ingen biler havde tid og overskud til at samle blaffere op med så få minutter til afgang. Karen gik slukøret væk fra færgelejet og vendte tilbage ved næste overfart. Her fik hun skaffet et GoMore-lift.

Efter at have fået det lidt på afstand, har Karen Lund forståelse for reglerne, men hun er stadig ærgerlig over, at det ikke lykkedes at komme til København til tiden.

- Jeg kan godt forstå, at der er en masse sikkerhedsforanstaltninger og regler, som skal overholdes, men jeg synes, det er et lidt ufleksibelt system. Jeg havde en billet, så det måtte på en eller anden måde have været muligt at komme ombord uden at købe en ny billet, siger Karen Lund.

Karen Lund skulle nå at afhente en bil inden klokken 12, så hun kunne deltage i et planlægningsmøde på Nørrebro. Det nåede hun ikke. Foto: Flemming Krogh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Mobil testenhed tilbage i Gellerup: Svært at få beboerne til at flytte sig

Aarhus For abonnenter

Søns misbrug har kostet Bente og Søren penge, søvn og tårer: - Man føler sig magtesløs og mistænkt for at være dårlige forældre

Aarhus

Fire elever ramt af corona: Var netop kommet hjem fra studietur til Polen

AGF

Det Hvide Snit:  Er der bund i ny, ambitiøs AGF-målsætning - og hva' ka' OB?

AGF For abonnenter

Bagkanten: Sæsonen er knap begyndt, men David Nielsen skal allerede ud i krogene for at finde friske spillere

Annonce