Annonce
Sport

Kasper Hvidt stopper karrieren efter sæsonen

<p>Kasper Hvidt er i gang med sin sidste sæson som professionel håndboldspiller. Scanpix/Henning Bagger</p>

Kasper Hvidt indstiller karrieren efter indeværende sæson. Han har spillet mere end 20 år på topplan.

København. Håndboldmålmanden Kasper Hvidt stopper med at redde bolde på højeste niveau efter indeværende sæson.
Annonce
Beslutningen bliver meldt ud cirka et halvt år i forvejen for at undgå rygter om fremtiden.
Det skriver den mangeårige landsholdsmålmand i en e-mail, som blandt andet er sendt til Ritzau.
- Jeg har opnået stort set alt, hvad man kan opnå som håndboldmålmand, så beslutningen om at stoppe nu har egentlig ikke været så svær.
- Jeg har haft de mest utrolige oplevelser med landsholdet, i udlandet, herhjemme og så meget mere.
- Og så har jeg været med til at skabe og opbygge organisationen i KIF Kolding København, hvilket har været enormt inspirerende og lærerigt, skriver målmanden i e-mailen.
40-årige Kasper Hvidt forventer at skulle bruge sin ledelseserfaring i tiden efter sin håndboldpension.
- Håndbold har givet mig mange kvalifikationer. Folk, der kender mig, ved, at jeg også udenfor banen, har brugt utrolig mange ressourcer på de organisatoriske, kommercielle og ledelsesmæssige opgaver for at bidrage til at skabe resultater.
- Ledelse, præstation og resultater er noget af det, jeg altid har haft fokus på, og når det er endeligt slut på banen, er det nogle af de ting, jeg planlægger - og håber på at arbejde med i fremtiden, skriver Kasper Hvidt.
I 2008 spillede Kasper Hvidt en afgørende rolle på det danske herrelandshold, som vandt EM-guld i Norge.
I alt nåede målmanden at spille 219 landskampe mellem 1996 og 2010, og han vandt fem mesterskabsmedaljer med landsholdet. Han var landsholdsanfører mellem 2004 og 2010.
Derudover har han vundet fire danske mesterskaber, fire danske pokaltitler, to spanske mesterskaber og to spanske pokaltitler.
I Spanien har han repræsenteret Barcelona, Portland San Antonio, Ademar León og Cangas, mens han i Tyskland spillede for Lemgo.
I Danmark har han spillet for Ajax København, FC København, AG København og KIF Kolding København.
/ritzau/
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce