Annonce
Indland

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kortere transporttid mellem Aarhus og København vil have stor betydning, mener erhvervsorganisationer.

Dansk Industri har længe arbejdet for den "vitale forbindelse", som en Kattegatbro mellem Østjylland og Sjælland vil være.

For en forbindelse vil være særdeles gavnlig for det danske erhvervsliv. Sådan lyder det fra Michael Svane, direktør for transport og infrastruktur i Dansk Industri.

- Man kan skære en væsentlig del af transporttiden mellem Aarhus og København væk. Det er præcis de tidsgevinster, der er afgørende for erhvervslivet.

- Det handler i høj grad om at få adgang til den bedst mulige arbejdskraft. Hvis man kan komme hurtigere mellem København og Aarhus, så kan vi få et bedre match på arbejdsmarkedet mellem virksomheder og specialiserede medarbejdere, siger Michael Svane.

Regeringen har søndag meddelt, at den vil videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.

Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

Den vurdering er Jesper Højte Stenbæk, som er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, enig i.

Det vil "nærmest skabe en fælles region mellem Aarhus og København", mener han. Han fortæller, at en bro er efterspurgt i erhvervslivet.

- Vi har en række store medlemmer, der meget gerne ser en Kattegatbro blive bygget, siger Jesper Højte Stenbæk.

En forbindelse kan ifølge Transportministeriet forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København betydeligt. I bedste fald med op til halvanden time for både bilister og togrejsende.

Ud over den kortere rejsetid kan en Kattegatforbindelse også skabe mere robusthed. Det vurderer Michael Svane.

- Hvis eksempelvis Storebæltsbroen lukker (for eksempel grundet en trafikulykke, red.), så kan Kattegatforbindelsen være åben. Det betyder, at vi bedre kan regne med at komme frem og tilbage, siger Michael Svane.

En Kattegatbro kan ifølge Michael Svane realistisk set være klar til brug i 2035-2040. En vej- og persontogforbindelse vil formentlig koste omkring 90-95 milliarder kroner, vurderer han.

Myndighedernes foreløbige undersøgelser har tidligere sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner.

Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog - og om der skal kunne køre godstog.

I 2018 igangsatte VLAK-regeringen en undersøgelse af projektet. Regeringen har besluttet at videreføre forundersøgelsen på finansloven.

En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Regnvejr - det er alvorligt, det her

Ikke, at AGF ikke kan spille fodbold. Ikke, at kommunen er så forhippet på, at alle skal bo i midtbyen, at man nu pønser på at bebygge ganske små åndehuller lige bag Salling ved Telefonsmøgen. Nej – den menneskeskabte globale opvarmning ser nu ud til at true os. Hvis ikke de enorme regnmængder hører op, så bliver vores flade land én stor mudderpøl, hvor det ikke er til at eksistere. Jeg troede ellers på, at det først ville ramme Maldiverne, der bliver oversvømmet af havet, og dernæst landene nedenfor Himalaya, der vil komme til at mangle vand, når gletcherne er smeltet ned og Ganges, Mekong med andre floder er tørret ud. Høje temperaturer og varme giver nedbør, og det ene lavtryk efter det andet er væltet ind over os ude fra Atlanterhavet og Nordsøen (Vesterhavet) i en sådan grad, at vi kun iført gummistøvler kan bevæge os udenfor befæstede arealer. Holstebro, Horsens, Vejle og Kolding er oversvømmet, og hundredvis af villa-, sommerhus- og kolonihaver står under vand. I Århus Stiftstidendes tillæg Danmark sås torsdag 20. februar på bagsiden et luftfoto af et oversvømmet kolonihaveområde i Kolding. Hvorfor ikke bringe et sådant billede på forsiden i respekt for alvoren i det her? I en leder samme dag opfordrer Hans Petersen til at lade en rendegraver køre ind på en mark og afhjælpe en villa-nabogrund, der er truet af oversvømmelse fra marken. Ja – men hov, kan den rendegraver i det hele taget køre på marken? Og kan landmanden køre på marken? Hvad med vintersæden, den er vel regnet og rådnet væk? Det vil give enorme tab på valutabalancen, hvis ikke vores ellers udskældte landbrug kan komme i marken. Vi må virkelig krydse fingre for, at forårs- og sommersolen vil komme til at skinne i rigt mål, så der kommer gang i fordampningen, gerne samtidig med noget blæsevejr, ellers giver det blot yderligere nedbør. På en måde har vi (den ældre generation) fortjent det. Det er selvforskyldt og ville jo være ganske uretfærdigt, hvis det kun rammer vores børn og børnebørn. Vi har i den grad bygget op til den globale opvarmning med et liv i luksus og overflod. Nu kommer regningen så. For klimaet dette efterår og vinter er så ekstremt, ligesom sommeren 2018, at begge dele må skyldes den menneskeskabte globale opvarmning. Naturen er og bliver den stærkeste, trods al vores viden og teknologi. Piller vi ved den, viser den tænder.

Aarhus For abonnenter

Socialområdet i Aarhus skal spare 45 millioner kroner: Men politikerne er slet ikke færdige

Aarhus For abonnenter

Ældrerådmand vil ikke af med penge til socialområdet: - Det er da dybt uretfærdigt

Annonce