Annonce
Østjylland

Kattegatcentret kåret som Nordens Bedste Akvarium for tredje gang

Kattegatcentret er for tredje gang kåret som Nordens Bedste Akvarium af Sveriges største feriehjemmeside for børnefamilier, Barnsemester.se. Foto: PR
Det blev alle gode gange tre for Kattegatcentret, der igen har vundet prisen som Nordens Bedste Akvarium i en stor, svensk afstemning.

Grenaa: Både i 2016 og 2018 vandt Kattegatcentret den svenske Store Barnsemester-pris i kategorien Bedste Akvarium/Tropikarium i Norden - og det var en meget glad direktør, der i dag kunne føje endnu en kåring til rækken.

- Det er simpelthen så fedt. Alene at være nomineret, synes jeg var flot. Men at vi så også går hen og vinder - endda for tredje gang - det er jeg da utrolig stolt over, siger direktør i Kattegatcentret, Helle Hegelund.

Det er Sveriges største feriehjemmeside for børnefamilier, Barnsemester.se, der har stået for afstemningen.

Det er svenske børnefamilier, der har nomineret Kattegatcentret og 13 andre akvarier fra hele Norden.

Annonce

Har en mission

Selv om Kattegatcentret nu kan bryste sig med den fornemme pris for tredje gang, betyder det ikke, at Nordens bedste akvarium og hele Danmarks hajcenter skruer ned for ambitionerne – tværtimod.

- Det forpligter også. Vi vil forsat blive ved med at stræbe efter at levere verdens bedste formidling, undervisning, forskning og erhvervsudvikling med havet i centrum, siger Helle Hegelund.

- Vores mission er at gøre både børn og voksne bidt af havet. Og her er det helt afgørende, at vi også bliver ved med at udvikle os. Derfor arbejder vi eksempelvis lige nu hårdt på at udvide Kattegatcentret med et nyt skoletjenestelaboratorium, tidssvarende karantænefaciliteter og et cool pingvinanlæg.

Pingviner som ambassadører

Pingvinanlægget er designet, så det giver gæsterne mulighed for at komme helt tæt på de sjove og fascinerende dyr.

Pingviner er en af de dyregrupper, der allerede nu påvirkes mest af klimaforandringer.

- I Kattegatcentret kæmper vi for havet og havets dyr ved at sætte fokus på de udfordringer, som eksempelvis klimaforandringer, forurening og overfiskeri giver havets dyr. Pingvinerne er ambassadører for de vilde dyr i naturen, og har en vigtig rolle i at give vores gæster en bedre forståelse for naturen og vigtigheden af at passe på den, siger Helle Hegelund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce