Annonce
Aarhus

Kattegatforbindelsen undersøges igen: Nu for både bil og tog

Sådan vil en forbindelse over Kattegat kunne komme til at se ud, hvis den bliver til virkelighed. Illustration: Gottlieb Paludan Architects
Regeringen vil fortsat undersøge en fast forbindelse over Kattegat. Nu bliver der også kigget på mulighederne for en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

ØSTJYLLAND: En fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland over Kattegat er igen aktuel i den nye regering.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har søndag offentliggjort delkommissorierne for de videre undersøgelser af en Kattegatforbindelse.

Regeringen ser store perspektiver i en fast Kattegatforbindelse, som vil kunne binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen og forkorte rejsetiden mellem landets to største byer med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Derfor har regeringen videreført forundersøgelsen af projektet på finansloven, og man vil med en forundersøgelse have belyst de klima- og miljømæssige aspekter ved en fast Kattegatforbindelse.

- Det er afgørende, at vi undersøger en kombineret vej- og jernbaneforbindelse og ikke bare en ren vejforbindelse, som den forhenværende minister oprindeligt ønskede, siger transportminister Benny Engelbrecht i pressemeddelelsen.

- Det er nemlig helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller - fordi al infrastruktur har en betydning for, om vi planlægger efter et grønnere Danmark i fremtiden. Tænk sig, hvis en ny Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, lyder det fra ministeren.

Annonce

Forligskredsen inviteres

Første analyse af projektet blev igangsat af forligskredsen bag 'Aftale om en grøn transportpolitik', hvorfor transportminister Benny Engelbrecht vil invitere forligskredsen til en drøftelse af projektet.

Den daværende VLAK-regering tilbød de øvrige partier i den grønne forligskreds (S, RV og SF) at tilslutte sig VLAK og DF’s aftale om at igangsætte forundersøgelsen.

Den daværende transport-, bygnings- og boligminister stillede dog som betingelse for at indgå i aftalen, at partierne skulle forpligte sig til at igangsætte en VVM-undersøgelse af en ren vejforbindelse, såfremt der ved forundersøgelsens afslutning ikke kunne anvises finansiering til en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

Den betingelse kunne Socialdemokratiet ikke acceptere og valgte derfor ikke at tilslutte sig aftalen, skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) siger til TV2 News:

- Det er en rigtig god nyhed, at den nye regering vil videreføre undersøgelsen. Kattegatforbindelsen er et visionært projekt, hvor ideen er at få en helt ny sammenhæng i Danmark, siger han og fortsætter:

- Venstre iværksatte i sin tid en undersøgelse af en forbindelse for både tog og biler, fordi vi godt kunne se stort potentiale i også at få en jernbaneforbindelse, men de indledende beregninger viser, at det er meget dyrt at bygge en kombineret forbindelse, derfor bliver det en udfordring, siger han til TV2 News.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Regnvejr - det er alvorligt, det her

Ikke, at AGF ikke kan spille fodbold. Ikke, at kommunen er så forhippet på, at alle skal bo i midtbyen, at man nu pønser på at bebygge ganske små åndehuller lige bag Salling ved Telefonsmøgen. Nej – den menneskeskabte globale opvarmning ser nu ud til at true os. Hvis ikke de enorme regnmængder hører op, så bliver vores flade land én stor mudderpøl, hvor det ikke er til at eksistere. Jeg troede ellers på, at det først ville ramme Maldiverne, der bliver oversvømmet af havet, og dernæst landene nedenfor Himalaya, der vil komme til at mangle vand, når gletcherne er smeltet ned og Ganges, Mekong med andre floder er tørret ud. Høje temperaturer og varme giver nedbør, og det ene lavtryk efter det andet er væltet ind over os ude fra Atlanterhavet og Nordsøen (Vesterhavet) i en sådan grad, at vi kun iført gummistøvler kan bevæge os udenfor befæstede arealer. Holstebro, Horsens, Vejle og Kolding er oversvømmet, og hundredvis af villa-, sommerhus- og kolonihaver står under vand. I Århus Stiftstidendes tillæg Danmark sås torsdag 20. februar på bagsiden et luftfoto af et oversvømmet kolonihaveområde i Kolding. Hvorfor ikke bringe et sådant billede på forsiden i respekt for alvoren i det her? I en leder samme dag opfordrer Hans Petersen til at lade en rendegraver køre ind på en mark og afhjælpe en villa-nabogrund, der er truet af oversvømmelse fra marken. Ja – men hov, kan den rendegraver i det hele taget køre på marken? Og kan landmanden køre på marken? Hvad med vintersæden, den er vel regnet og rådnet væk? Det vil give enorme tab på valutabalancen, hvis ikke vores ellers udskældte landbrug kan komme i marken. Vi må virkelig krydse fingre for, at forårs- og sommersolen vil komme til at skinne i rigt mål, så der kommer gang i fordampningen, gerne samtidig med noget blæsevejr, ellers giver det blot yderligere nedbør. På en måde har vi (den ældre generation) fortjent det. Det er selvforskyldt og ville jo være ganske uretfærdigt, hvis det kun rammer vores børn og børnebørn. Vi har i den grad bygget op til den globale opvarmning med et liv i luksus og overflod. Nu kommer regningen så. For klimaet dette efterår og vinter er så ekstremt, ligesom sommeren 2018, at begge dele må skyldes den menneskeskabte globale opvarmning. Naturen er og bliver den stærkeste, trods al vores viden og teknologi. Piller vi ved den, viser den tænder.

Aarhus For abonnenter

Socialområdet i Aarhus skal spare 45 millioner kroner: Men politikerne er slet ikke færdige

Aarhus For abonnenter

Ældrerådmand vil ikke af med penge til socialområdet: - Det er da dybt uretfærdigt

Annonce