Annonce
Sport

Kevin Magnussens bil får mere vejgreb til tysk grandprix

Matthew Childs/Reuters
Haas opgraderer Kevin Magnussens racer til weekendens Formel 1-løb på Hockenheim i Tyskland.

Når starten går til Tysklands Formel 1-grandprix på søndag, vil Kevin Magnussens racer være opgraderet med aerodynamiske ændringer, mens hans makker hos Haas, Romain Grosjean, fortsætter med samme bil som ved det seneste løb på Silverstone i England.

Det skriver Formel 1-mediet formula1.com.

Med to forskellige opsætninger kan Haas fortsætte med at søge svar på, hvorfor holdets opgraderinger ikke har givet bonus.

På Silverstone vendte Grosjean tilbage til opsætningen fra sæsonens første grandprix i Melbourne, mens Magnussens racer var opgraderet. Men det fik holdets ingeniører ikke meget ud af, fordi de to kørere kolliderede tidligt i løbet.

Teamchef Günther Steiner var angiveligt rasende over sammenstødet. Ikke alene fordi Haas gik glip af potentielle point, men fordi holdet også forlod Silverstone uden vigtige data om de to bilers mangler.

Begge måtte i pit, men efter syv omgange udgik Magnussen, og få minutter senere opgav Grosjean at fuldføre.

- Det var et meget skuffende løb for os. Det bedste, vores kørere kunne have taget med til kampen, var en skovl - for at grave det hul, vi er i, endnu dybere, sagde Günther Steiner efter løbet til formula1.com.

Nu vil holdet forsøge igen med to forskellige opsætninger på Hockenheim i Tyskland.

- Der blev indsamlet nyttig information fra fredagens og lørdagens kørsel på banen (Silverstone, red.), men dataindsamlingen blev forkortet, siger Haas.

- Som en konsekvens fortsætter Grosjean i Tyskland med samme aerodynamiske opsætning som i Melbourne. Magnussen vil derimod køre med den seneste opgradering til Haas' VF-19, som er designet til at forbedre downforce (vejgreb, red.) og bilens overordnede køreegenskaber.

Steiner tilføjer, at mere downforce altid bidrager til at give mere fart i en bil.

Et gennemgående problem for Haas har været at få bilerne til at fungere med de Pirelli-dæk, som alle biler i Formel 1 skal køre med.

- Vi forsøger at få dækkene til at virke bedre for os. Det er den største forbedring, vi kan lave i øjeblikket, og det har meget med downforce at gøre, siger Steiner.

Dækproblemet har især plaget Haas efter en opgradering af bilerne op til det spanske grandprix i Barcelona.

Derfor valgte Grosjean at gå tilbage til samme opsætning som i Melbourne. Ingen af Haas-kørerne har scoret point siden Monacos grandprix i maj.

Holdet er siden faldet fra en sjetteplads i konstruktørernes stilling til nummer ni.

/ritzau/

Annonce
Artiklen fra Formula1.com
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Amatøragtigt uheld ved vandet

Aarhus har fået sine udfordringer med det nye, åbne havneareal, der er lavet til fornøjelse og almindelig udnyttelse for byens befolkning. Der er absolut ting, som ikke har været ordentligt gennemtænkt. Dem må vi reparere på, og vi skal lære at leve med vandet på en anderledes måde end tidligere. På land var det galt med trafikken mellem gående og cyklende på arealet omkring Toldboden. Det var ikke til at hitte hverken hoved eller hale i, så det har måttet rettes op på, så cyklister og gående nu kan se, hvor de skal færdes. Det er stadig ikke godt med de meget åbne arealer i de områder, hvor folk færdes. Det gælder for eksempel ved Dokk1, Toldboden, Honnørkajen og omkring Navitas. Så længe der ikke bliver gjort mere, end der er gjort nu, vil folk fortsat falde i vandet og i værste fald drukne. Men slemt og aldeles amatøragtigt var det med turbåden Svanen forleden aften. Den sejler folk rundt på havnen til en oplevelse af byen set fra søsiden. Vi har fået at vide, at der var fejl på Svanen. Vi kender ikke detaljerne, men at tre mennesker kunne falde i vandet, efter at båden havde lagt til som afslutning på en tur, er under niveau for, hvad der bør kunne ske. Svanen og dens besætning har været her før, men er ikke vant til at sejle og lægge til kaj i Aarhus Havn, for til daglig sejler den ved Mariager Fjord. Derfor skal der naturligvis tages særlige forholdsregler, når den er på et nyt sted. Og der skal tages hensyn til, at vejr og vind kan arte sig anderledes på ét sted end et andet. Når man som gæst og passager begiver sig om bord til en tur, der skulle være en oplevelse og ren fornøjelse, regner man med, at alle sikkerhedsforhold og betjening er i orden. Netop på det sted, hvor Svanen lægger til, blæser det undertiden voldsommere end andre steder, fordi vestenvinden nærmest kommer i en sluse. Båden blev blæst væk fra kajen. Det var ifølge forklaringerne med til at hindre, at i hvert fald en af de tre, der faldt i vandet, blev klemt mellem båd og kaj. Båden drev ud fra kajen. Om det var årsagen til, at de tre faldt i vandet, får vi måske at vide senere.

Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Annonce