Annonce
Østjylland

KG Auto kommet godt fra land

Kugan Gnanachandran (tv) har siden november 2015 kørt værkstedet på A. Knudsens Vej alene. Nu går Søren Sørensen på pension. Foto: Tommy Loberg Jøns

1. juli siger Søren Sørensen endegyldigt farvel til værkstedet på A. Knudsens Vej, når han går på pension. Kugan Gnanachandran bosat i Grenaa har overtaget.

1. juli 2016 bliver en minderig dag for mester og lærling ved det tidligere SES Auto på A. Knudsens Vej i Ebeltoft. Her siger mester Søren Sørensen efter 33 år med værksted på adressen farvel til branchen og går på pension efter længerevarende sygdom og en nedtrapning gennem det seneste år.

Annonce
Det var primært de franske biler, som Søren Sørensen skruede løs på i SES Auto. Privat foto

»Jeg har været rigtig glad for mine kunder gennem tiden, og jeg er glad for, at det er Kugan, der har overtaget. Der var ikke rigtig andre, som jeg ville have til det,« siger Søren Sørensen, der for små ti år siden uddannede Kugan Gnanachandran til primært at skrue franske bilmærker sammen igen.

Efter en rundtur til andre værksteder, vendte Kugan Gnanachandran »hjem« til erhvervsområdet sidste år, da Søren Sørensen sagde ja til at lade ham overtage den store del af værkstedet, mens han selv beholdte den lille del.

»Jeg havde gennem årene spurgt ham flere gange, om han ville sælge, og hver gang havde han sagt nej. Sidste år sagde han ja, og det er jo en drøm, der er gået i opfyldelse for mig,« siger Kugan Gnanachandran, der 1. juli 2015 lejede en del af værkstedet, og i november måned 2015 købte værkstedet fra Søren Sørensen.

Fredag 1. juli kan lærlingen derfor fejre ét års fødselsdag samtidig med, at han sender mesteren på pension.

»Der vil altid være plads til Søren, hvis han får lyst eller behov for at skrue på en bil. Så der er stadig ingen tvivl om, hvem der er chefen i værkstedet,« smågriner Kugan Gnanachandran, der nu reparerer alle bilmærker og selv har taget en lærling ind.

»Jeg lærte at bruge hovedet og tænke selv, da Søren oplærte mig. Og det prøver jeg også at lære fra mig nu, så man ikke bare stoler blindt på elektronikken.«

En stor del af de tidligere kunder i SES Auto har Kugan Gnanachandran overtaget, og mange af dem vil formentlig kigge forbi A. Knudsens Vej fredag 1. juli, når der holdes fødselsdag og afskedsreception fra klokken 13-17.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce