Annonce
Gear

Kia dropper Optima i Europa

Kia Optima vokser ind i direktørklassen i tredje generation. Men den kommer kun som sedan og vil ikke blive solgt i Europa. Foto: Kia
Den store Kia Optima kommer i en ny generation, der kører uden om Europa, og dermed Danmark, hvor modellen ikke skal sælges længere.
Annonce

Det er snart slut med den store Kia Optima herhjemme. Kia har nemlig besluttet at stoppe med at sælge modellen i Europa, når en ny femte generation af Optima lanceres.

Producenten har netop vist billeder af den helt nye Kia. Det er en bil, som vokser med fem centimeter, så den når en anseelig størrelse på 4,9 meter i længden og dermed vokser fra firma- og ind i direktørklassen.

Hvornår leverancerne til Europa - og dermed Danmark - stopper vides endnu ikke. Men det forventes at blive i løbet af 2020.

Der er flere årsager til, at Kia nu drosler ned i denne klasse på vore breddegrader.

Annonce

Nye vaner

Over en kam er den klassiske firmabilsklasse presset. Ikke alene fra de mange nye høje biler, men også fra premium-modeller som Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Volvo V60, der sammen med VW Passat sidder tungt på markedet i både Danmark i Europa. Det presser også gamle bestsellere som Ford Mondeo, Opel Insignia og Peugeot 508.

Hyundai tog konsekvensen for et par år siden og droppede i40-modellen, mens Toyota har udfaset Avensis, som dog siden er delvist erstattet af den større Camry.

Honda har for længst stoppet med at sælge Accord’er i Europa. Samtidig er der dog også logistiske forklaringer. I Europa sælger stationcars bedre end sedaner. Derfor har fabrikken produceret Optima stationcars udelukkende til det europæiske marked, men nu satser Kia i større grad på sedanerne og har ikke udviklet den nye Optima-model som stationcar.

Annonce

Mere downsizing

Lene Mejdahl Iversen, som er pressechef hos den danske Kia-importør, uddyber udviklingen.

- Europa er et forholdsvist lille marked. Ved at fjerne produktionen af Optima stationcars kan man fokusere mere på at producere sedaner til de store markeder, for eksempel i Asien, hvor der er afsætning på disse, siger Lene Mejdahl Iversen og fortsætter:

- På den måde kan man koncentrere sig om andre biltyper til Europa, hvor der er fokus på downsizing. For eksempel er den nye Kia Ceed Stationcar meget rummelig og tager delvist over.

Kia Optima blev introduceret herhjemme for nogle år siden i den tredje noget amerikanske version. Den blev hurtigt fulgt af fjerde generation, der især har solgt som stationcar og som plug-in.

Det er blevet til omkring 700 biler i år, der primært er solgt til private, og altså ikke firmabilskunder. Danskerne får dog alternativer fra Kia, da både Ceed og den nye høje Xceed kommer som plug-in-hybrider fra årsskiftet. Her er værdierne for rækkevidden på ren el dog endnu ikke klar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nyt notat: Flere er blevet smittet ved eid-fester og en begravelse

Aarhus

Tre ud af fire århusianske studerende må blive hjemme i år: Det er pisse surt, fortæller de

Annonce