Annonce
Gear

Kia dropper Optima i Europa

Kia Optima vokser ind i direktørklassen i tredje generation. Men den kommer kun som sedan og vil ikke blive solgt i Europa. Foto: Kia
Den store Kia Optima kommer i en ny generation, der kører uden om Europa, og dermed Danmark, hvor modellen ikke skal sælges længere.

Det er snart slut med den store Kia Optima herhjemme. Kia har nemlig besluttet at stoppe med at sælge modellen i Europa, når en ny femte generation af Optima lanceres.

Producenten har netop vist billeder af den helt nye Kia. Det er en bil, som vokser med fem centimeter, så den når en anseelig størrelse på 4,9 meter i længden og dermed vokser fra firma- og ind i direktørklassen.

Hvornår leverancerne til Europa - og dermed Danmark - stopper vides endnu ikke. Men det forventes at blive i løbet af 2020.

Der er flere årsager til, at Kia nu drosler ned i denne klasse på vore breddegrader.

Annonce

Nye vaner

Over en kam er den klassiske firmabilsklasse presset. Ikke alene fra de mange nye høje biler, men også fra premium-modeller som Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Volvo V60, der sammen med VW Passat sidder tungt på markedet i både Danmark i Europa. Det presser også gamle bestsellere som Ford Mondeo, Opel Insignia og Peugeot 508.

Hyundai tog konsekvensen for et par år siden og droppede i40-modellen, mens Toyota har udfaset Avensis, som dog siden er delvist erstattet af den større Camry.

Honda har for længst stoppet med at sælge Accord’er i Europa. Samtidig er der dog også logistiske forklaringer. I Europa sælger stationcars bedre end sedaner. Derfor har fabrikken produceret Optima stationcars udelukkende til det europæiske marked, men nu satser Kia i større grad på sedanerne og har ikke udviklet den nye Optima-model som stationcar.

Mere downsizing

Lene Mejdahl Iversen, som er pressechef hos den danske Kia-importør, uddyber udviklingen.

- Europa er et forholdsvist lille marked. Ved at fjerne produktionen af Optima stationcars kan man fokusere mere på at producere sedaner til de store markeder, for eksempel i Asien, hvor der er afsætning på disse, siger Lene Mejdahl Iversen og fortsætter:

- På den måde kan man koncentrere sig om andre biltyper til Europa, hvor der er fokus på downsizing. For eksempel er den nye Kia Ceed Stationcar meget rummelig og tager delvist over.

Kia Optima blev introduceret herhjemme for nogle år siden i den tredje noget amerikanske version. Den blev hurtigt fulgt af fjerde generation, der især har solgt som stationcar og som plug-in.

Det er blevet til omkring 700 biler i år, der primært er solgt til private, og altså ikke firmabilskunder. Danskerne får dog alternativer fra Kia, da både Ceed og den nye høje Xceed kommer som plug-in-hybrider fra årsskiftet. Her er værdierne for rækkevidden på ren el dog endnu ikke klar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

Byudvikling

Politikere til 450 debatlystne århusianere til borgermøde: Aarhus vokser, om vi vil det eller ej

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];