Annonce
Udland

Kim Jong-uns tante viser sig offentligt efter seks år

Kcna/Reuters
For første gang i seks år har en tidligere så indflydelsesrig tante til Nordkoreas leder vist sig offentligt.

I Nordkorea har Kim Jong-uns tidligere så indflydelsesrige tante for første gang vist sig offentligt, efter at hendes mand for seks år siden blev henrettet.

Tanten, Kim Kyong-hui, er søster til den tidligere koreanske leder Kim Jong-il og spillede en fremtrædende rolle i landets ledelse i de første år efter indsættelsen af den nuværende leder.

Statslige medier i det lukkede land bragte søndag billeder af Kim Jong-un og hans kone, Ri Sol-ju. Det oplyses blot, at 73-årige Kim Kyong-hui var i samme sal.

Billederne er taget ved en nytårskoncert i Pyongyang lørdag.

Kim Kyong-hui er enke efter Kim Jong-uns engang så mægtige onkel, Jang Song-thaek.

Jang blev henrettet i december 2013. Siden er Kim Kyong-hui ikke blevet set offentligt. Henrettelsen førte til spekulationer om, at også hans kone var blevet offer for en politisk udrensning.

I maj 2015 afviste Sydkoreas efterretningstjeneste en CNN-rapport om, at Kim Jong-uns tante var blevet forgiftet. To år senere orienterede en sydkoreansk efterretningsrapport nationalforsamlingen i Seoul om, at Kim Jong-uns tante var under behandling for diabetes nær Pyongyang.

Kim Jong-un lagde ikke skjul på sin afsky for den henrettede onkel.

- Vi greb beslutsomt ind for at fjerne afskummet i partiet, sagde han og beskyldte Jang Song-thaek for at have forsøgt at opbygge en selvstændig magtbase og dermed udfordre regimet.

Tanten er den eneste søster til landets tidligere leder Kim Jong-il og datter af Nordkoreas stifter, Kim Sung-il.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce