Annonce
Klima

Kina siger nej til engangsplastik

Chongqing i det sydvestlige Kina er en af de kinesiske byer, der har fået bedre affaldshåndtering. Foto: Wang Quanchao/Imago/Ritzau Scanpix
Kæmpelandet Kina slutter sig nu til gruppen af lande, der vil væk fra plastik, der kun kan bruges én gang. Det forventes at få stor betydning for miljøet.

Den kinesiske regering har besluttet, at nogle plastikprodukter helt skal forbydes i Kina i løbet af de kommende år.

Først vil plastikposer bliver forbudt i alle større kinesiske byer ved udgangen af 2020. I løbet af de næste to år skal dette forbud så udvides til også at dække alle mindre byer i Kina.

Det er ikke første gang, Kina lovgiver for at begrænse mængderne af plastik. I 2008 satte den kinesiske regering en stopper for, at butikker kunne uddele gratis plastikposer. Men poserne bliver nu helt forbudt.

I år skal det også være slut med, at kinesiske restauranter tilbyder kunderne plastiksugerør, og ved udgangen af 2025 skal restauranterne have mindsket deres brug af engangsplastik generelt med 30 procent. Landbruget skal stoppe med at bruge tynd plastikfilm, og der er også forbud på vej mod vatpinde og engangsservice, der er lavet af plastik, samt kosmetikprodukter, der indeholder mikroplast.

Det kinesiske forbud minder dermed om det europæiske direktiv mod flere typer engangsplastik, som EU vil indføre fra næste år.

Annonce

- Et stærkt signal til verden

Og det vil kunne mærkes internationalt, når en gigant som Kina går et skridt i den rigtige retning. Det mener Anne Aittomaki, der er strategisk direktør hos den danske miljøorganisation Plastic Change.

- Beslutningen er et stærkt signal til verden, fordi Kina er så stort et marked for plastik. Derfor kan forbuddet have de positive effekter, at flere lande følger trop og laver regulering på engangsplastik. Kinas forbud skal ses som en del af en voksende global bevægelse, siger hun.

Hun understreger dog, at forbud mod enkelte typer engangsplastikprodukter ikke løser de strukturelle problemer, vi har med brug-og-smid-væk-produkter på globalt plan, og som skaber bjerge af affald, vi ikke kan håndtere.

- Lige nu er verden i krig mod engangsplastik, men vi løser intet ved blot at skifte til et andet engangsmateriale. Alligevel er det et stærkt træk af Kina, siger Anne Aittomaki.

Stop for import af plastrikskrald

Kina har i flere år kæmpet med de stadigt større mængder af affald, de 1,4 milliarder kinesere producerer. Ifølge BBC er landets største losseplads allerede fyldt op nu, 25 år tidligere end forventet.

Alene i 2017 producerede Kina 60 millioner tons plastikaffald i 2017. Til sammenligning producerede USA 38 millioner tons.

Indtil for nylig døjede landet ikke kun med sit eget affald, men importerede også bjerge af plastikskrald til genbrug. Næsten halvdelen af verdens genbrugsplastik blev sendt til Kina, men meget af affaldet blevet dog ikke genbrugt. I stedet blev det enten brændt af under dårlige forhold eller simpelthen smidt på lossepladser eller i floder, hvor det endte i havet.

Siden 2017 har Kina dog også sat stop for importen af plastikaffaldet, og det har været ret effektivt.

Importen af plastikskrald til Kina er faldet med 99 procent siden da, skriver magasinet YaleEnvironment360. Til gengæld har den pludselige opbremsning skabt problemer for de vestlige lande, der plejede at sende deres skrald til Kina. Plastik fra blandt andet Europa er i stedet blevet sendt videre til lande som Indonesien, Tyrkiet, Indien, Malaysia og Vietnam. Flere af disse lande har siden også sagt stop for at importere plastikskrald.

Verdens Bedste Nyheder

Denne artikel er produceret af Verdens Bedste Nyheder, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Verdens Bedste Nyheder fokuserer på ofte oversete fremskridt, potentialer og løsninger på verdens udfordringer.

Læs mere på verdensbedstenyheder.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce