Annonce
Udland

Kilder: Kina vil fordoble køb af landbrugsvarer fra USA

Mark Wilson/Ritzau Scanpix
Kina er angiveligt klar til at købe for 50 milliarder dollar landbrugsvarer fra USA som del af handelsaftale.

Kina vil købe for 50 milliarder dollar - svarende til godt 330 milliarder kroner - amerikanske landbrugsvarer, mens USA vil tilbagerulle og reducere told.

Det oplyser kilder med kendskab til handelsforhandlingerne ifølge Reuters, mens de to lande torsdag tog skridt mod at nedtrappe handelskrigen.

Køber Kina i det omfang, vil det svare til en fordobling af, hvad landet købte fra USA i 2017, før handelskrigen begyndte.

Det meddeler to amerikanske kilder med kendskab til forhandlingerne ifølge Reuters.

Til gengæld vil USA udsætte planlagt told på 160 milliarder dollar, som var sat til at træde i kraft 15. december. Derudover vil eksisterende told blive rullet tilbage i forskelligt omfang.

USA og Kina er "i princippet" nået til enighed om en første fase af en handelsaftale, skrev nyhedsbureauet Bloomberg News tidligere torsdag.

Det blev dog samtidig påpeget, at en kommende aftale fortsat afventer godkendelse fra USA's præsident, Donald Trump.

Han skal angiveligt mødes med sine handelsrådgivere torsdag lokal tid, og en mulig udtalelse fra præsidenten ventes.

Handelskrigen mellem USA og Kina har haft stor indflydelse på den globale vækst. Den har også mindsket overskuddet hos en række firmaer verden over, skriver Reuters.

USA har annonceret, at landet vil give en milliardstor støtte til de amerikanske landmænd, der har været påvirket af konflikten.

- Hvis den bliver underskrevet, er det en opmuntrende første fase, der sætter en foreløbig stopper for en yderligere forværrelse af det bilaterale forhold, siger Craig Allen, leder af det amerikansk-kinesiske forretningsråd, ifølge Reuters om den mulige kommende første fase af en aftale.

- Men dette er kun begyndelsen. Problemerne mellem USA og Kina er komplekse og mangefacetterede. Det er usandsynligt, at de alle bliver løst hurtigt.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Annonce