Annonce
Udland

Kina forbyder plastikposer og engangsbestik

China Daily/Reuters
Staten i Kina vil med forbud mod plastikposer og -bestik udfase produktion, salg og brug af engangsplastik.

Kina vil slå hårdere ned på produktion, salg og brug af engangsplastik, der er et af landets største miljømæssige problemer.

Det har den kinesiske stat annonceret søndag.

Kina er ved at blive kvalt i poser, flasker, bestik og sugerør, der er lavet af plastik.

FN har erklæret engangsplastik for den største miljømæssige udfordring i verden, mens store bunker af plastik hober sig op på lossepladser og i floder i Kina.

Derfor skal engangsposer væk fra byerne, og plastik skal forbydes på restauranter og i landbruget, har Udviklings- og Reformkommissionen og miljøministeriet i Kina besluttet.

Det skal ske gradvist og ved hjælp af en omhyggeligt udformet tidslinje.

Plastikposer skal bandlyses fra alle store byer i landet fra slutningen af 2020. Fra 2022 skal plastikposer ikke være at finde i nogen kinesisk by overhovedet.

Markeder, der sælger friske fødevarer, må bruge plastikposer indtil 2025.

Det er dog ikke kun fra byerne, at plastikposer skal udfases.

Produktion og salg af plastikposer, der er mindre end 0,025 millimeter i tykkelsen, bliver forbudt. Det samme vil plastfilm til brug i landbruget, der er mindre en 0,1 millimeter tykt.

Restauranter og spisesteder bliver også ramt af den kinesiske stats nye forbud.

I slutningen af 2020 bliver engangssugerør bandlyst fra restauranter. Fra 2025 skal alle byer i Kina reducere brugen af engangsplastik i restaurationsbranchen med 30 procent.

Andre produkter som plastikbestik fra fastfoodrestauranter og plastik fra pakkepost vil ligeledes blive udfaset.

Nogle regioner og sektorer i landet vil også blive ramt af restriktioner på produktion og salg af plastikprodukter. Det er dog endnu uvist, hvilke geografiske områder der rammes.

Det stopper dog ikke der. Kina har også forbudt import af alt plastaffald og brug af medicinsk plastaffald i produktionen af plastik.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce