Annonce
Udland

Kinas økonomiske vækst når laveste niveau i knap 30 år

Handelskrigen mellem Kina og USA har sat tydelige spor i kinesisk økonomi, viser nye tal for væksten i Kina.

Kinas økonomiske vækst var i tredje kvartal den laveste i næsten 30 år.

Bruttonationalproduktet voksede med 6,0 procent. Det oplyser Kinas statistiske bureau, NBS, fredag ifølge AFP. Det er det laveste niveau siden 1992.

I andet kvartal lød væksten på 6,2 procent.

- Den nationale økonomi har holdt sin overordnede stabilitet i de første tre kvartaler, siger Mao Shengyon, der er talsmand for NBS.

- Men vi må være opmærksomme på, at økonomien ligger under for presset fra de komplicerede og alvorlige økonomiske forhold både hjemme og i udlandet.

Ifølge Dansk Industri er det særligt kinesernes handelskrig med USA, der sætter sine tydelige spor i kinesisk økonomi.

Kinas eksport til USA er faldet med 20 procent over det seneste år, og det svækker væksten i Kina, siger chefanalytiker i DI Allan Sørensen.

Både Den Internationale Valutafond (IMF) og OECD (Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling) venter, at væksten i Kina falder til under 6 procent næste år.

Kina har en økonomisk målsætning om en vækst på 6,0-6,5 procent i 2019.

Væksten i Kina er trods nedgangen dog stadig høj. Ifølge DI står Kina fortsat for en tredjedel af den samlede vækst i verdensøkonomien.

- Kinas økonomi skyder en fart, som vi andre kun kan kigge misundeligt på, siger han og tilføjer:

- Selv om væksten er gået ned og er den laveste i mange år, er der stadig utrolig høj vækst. Seks procent om året er jo ikke noget, vi finder på markederne i Europa.

Ifølge DI er Kina Danmarks sjettestørste eksportmarked. Kina købte sidste år danske varer og tjenester for 65 milliarder kroner.

Chefanalytikeren tilføjer, at danske virksomheder fortsat har gode muligheder for at vokse på det kinesiske marked.

Han understreger, at især produkter rettet mod kinesiske forbrugere kan forvente øget efterspørgsel. Det skyldes kraftigt stigende levestandard i Kina.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce