Annonce
Udland

Kinesisk megalufthavn skal lette presset på Beijing

Str/Ritzau Scanpix

Ny lufthavn ved Beijing skal aflaste den eksisterende, der sidste år håndterede over 100 millioner passagerer.

Den kinesiske hovedstad får fredag en splinterny lufthavn. Og skal man tro iagttagere, så er det også på tide.

Det skriver flere medier herunder tv-stationen CNN.

Beijing Daxing International Airport, der er bygget til at kunne håndtere 72 millioner passagerer årligt i dens første leveår, skal aflaste den kinesiske hovedstads primære lufthavn, Beijing Capitol.

I 2018 håndterede Beijing Capitol over 100 millioner passagerer - væsentligt flere end den oprindelige kapacitet på 90 millioner passagerer om året.

Det gør lufthavnen til den næsttravleste lufthavn i verden, kun overgået af den internationale lufthavn i den amerikanske storby Atlanta.

Til sammenligning håndterede Københavns Lufthavn i Kastrup omtrent 30 millioner passagerer i 2018.

Åbningen af Daxing fredag er tilrettelagt, så den falder i forbindelse med 70-året for Folkerepublikken Kinas grundlæggelse.

Den nye karakteristiske terminalbygning, der af lokale medier omtales som "søstjernen", er designet af den afdøde britisk-irakiske arkitekt Zaha Hadid.

Det enorme byggearbejde blev igangsat i 2014, og hele projektet har kostet omkring 70 milliarder kinesiske yuan svarende til omtrent 74 milliarder kroner.

For det beløb får de mange rejsende fire landingsbaner og en terminalbygning, der er på størrelse med 97 fodboldbaner.

Samtidig vil passagerer blive betjent af robotter, der oplyser om afgangstidspunkter samt generel information om lufthavnen.

Da byggeriet var på sit højeste, arbejdede der dagligt 40.000 personer på byggepladsen.

Lufthavnen er dog - på trods af åbningen fredag - langt fra fuldt udbygget.

Det er planen, at der på sigt skal være hele syv landingsbaner, og at lufthavnens samlede kapacitet skal udvides til over 100 millioner passagerer om året.

Hadids eksperimenterende design er blevet rost for blandt andet brugen af 8000 ovenlysvinduer samt en grundplan, der sikrer, at passagerer maksimalt skal bruge otte minutter på at gå fra sikkerhedstjek til gaten.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Annonce