Annonce
112

Kirkestole dukket op igen: Fundet på parkeringsplads

Collagefotos: Google Streetview/privatfoto
30-40 af de stole, der natten til torsdag blev stjålet i kirken i Thorsager, er blevet fundet.

THORSAGER/ORMSLEV: Nogle af de stole, som natten til torsdag blev stjålet fra kirken i Thorsager, er dukket op igen, cirka 50 kilometer derfra, i Ormslev. Det fortæller Østjyllands Politi på Twitter.

Stolene blev fundet på en parkeringsplads ved Storskovvej af en hundelufter, hvor de lå i en stor stak. Ifølge Jakob Christiansen, der er kommunikationsmedarbejder hos Østjyllands Politi, er det dog ikke alle stolene, der er blevet fundet.

- Vi har undersøgt stolene og leveret dem tilbage til kirken. Der er en 30-40 stykker, så vi hører gerne fra folk, der har set et større køretøj smide stolene på rastepladsen, siger han til TV2 Østjylland

Annonce

En hel kultur, nogen har gjort vold på

Indbruddet i rundkirken på Kirkebakken i Thorsager fandt formentlig sted omkring klokken 03.00.

Politiet vurderer, at gerningsmændene har haft brug for en varevogn, en lastbil eller lignende til at transportere stolene i, og politiet hører meget gerne fra vidner, der har set mistænkelige køretøjer eller personer ved kirken omkring gerningstidspunktet, eller hvis man har set noget ved parkeringspladsen i Ormslev det sidste døgns tid.

Stolene er produceret i 1950’erne, de er udført i eg, er lakeret brune med transparent lak og har lyse sæder i flettet papirgarn.

Der er endnu ikke fastsat en samlet værdi for de stjålne stole. Men på markedet for brugte stole sælges en stol af samme model i øjeblikket for 1.500 kroner. At stolene er forsvundet, påvirkede præsten i Thorsager Kirke, Jørgen Glerup, voldsomt, som han fortalte til Århus Stiftstidende torsdag.

- Det er jo ikke bare en stol, men det er en hel kultur og en lang historie, som nogen har gjort vold på. Siden 1952 har praktisk talt alle i Thorsager siddet på de stole, når de er kommet i deres kirke i glæde og sorg. Kirkerummet er jo en del af manges personlige fortælling, og det voldsomme tyveri vil berøre rigtig mange mennesker, sagde han i forbindelse med tyveriet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce