Annonce
Aarhus

Kløvedal sendte besøg på Aarhus-museum helt i top

Kronprins Frederik åbnede udstillingen "Frihedens Værksted", og Troels Kløvedals søn Mikkel Beha Erikchsen var med. Foto: Kim Haugaard
Næsten 100.000 besøgte Naturhistorisk Museum til "Frihedens værksted".

AARHUS: Kløvedal-udstillingen "Frihedens værksted" trak ikke færre end 98.000 gæster til Naturhistorisk Museum i Aarhus.

Det er med afstand den mest besøgte udstilling nogensinde på museet og et uhørt stort tal for museet, der hele sidste år havde 62.353 gæster.

Museet for Søfart i Helsingør har netop åbnet udstillingen på hjemmebanen i Helsingør, hvor den har samme titel og allerede har fået gode anmeldelser.

Fra første dag, 1. november 2018, rykkede folk ind i stort tal på Naturhistorisk Museum, da udstillingen om Troels Kløvedal og hans sejladser med Nordkaperen åbnede. Siden gik det i en lind strøm, indtil den lukkede 8. september.

- Vi er stolte over antallet og er opmærksomme på interessen for karakterfulde mennesker, der repræsenterer mere end sig selv. Det er en overvejelse værd for nye udstillinger, siger Bo Skaarup, direktør for Naturhistorisk Museum.

Ved åbningen af udstillingen i Helsingør overrakte han Troels Kløvedals enke Else Marie Meldgaard to logbøger, som publikum til udstillingen havde skrevet i.

Kronprins Frederik åbnede udstillingen i Aarhus, og Troels Kløvedal var med, men døde kort tid efter og blev bisat fra Holmens Kirke i København.

Bo Skaarup har været havbiolog i Stillehavet, hvor Kløvedal sejlede. De mødtes i Ebeltoft, og Skaarup har haft en enkelt sejltur med Kløvedal - fra Ebeltoft til Egå i foråret 2018.

- Jeg havde ikke drømt om, at jeg skulle se de danske kyster i foråret igen, skrev Kløvedal på sin ipad efter turen, forklarer Skaarup.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce