Annonce
Rejser

Klage: Dobbeltbooking af rejse til Mallorca blev dyr

Arkivfoto: Enrique Calvo
Et ægtepar kom ved en fejl til at købe to identiske rejser til Mallorca på nettet. Bureauet ville ikke refundere den ene, og så måtte Pakkerejse-Ankenævnet tage stilling.

Hvis du er nervøs for, om du ved køb af rejser eller andet på nettet kommer til at betale to gange, skal du nok ikke læse videre. Det skete nemlig for et ægtepar, og slutresultatet var ikke opløftende.

Kvinden i forholdet bestilte en uges rejse til Mallorca for to personer til 7989 kroner. Under betalingen lukkede bureauets hjemmeside ned, og da hun ikke kunne se, at ordren var gået igennem, gentog hun bestillingen.

Kort efter modtog parret en mail, der bekræftede købet.

Først da de to rejsende ankom til hotellet, fandt de ud af, at noget var galt. Receptionisten oplyste, at der var bestilt to værelser i samme navn.

Nogle dage senere skrev manden til rejsearrangøren, at de dagen efter ankomsten kunne konstatere, ”at der ud over 7989 kroner også var trukket 7589 kroner for en rejse samme tid og sted, som vi ikke har modtaget dokumentation for”.

Annonce

Bureau afviste at refundere

Kvinden kontaktede straks bureauet telefonisk, og det bekræftede, at der var reserveret to rejser i samme navn. Hun forklarede omstændighederne, men sælgeren afviste at refundere den rejse, som parret ikke mente at have modtaget dokumentation for.


Vi hører ikke noget fra gæsten og har ikke mulighed for at se, at den samme rejse er booket to gange.

Bureauet i svar til ankenævnet


Sælgeren foreslog, at parret på hotellet forsøgte af få penge tilbage for det værelse, der ikke blev benyttet. Receptionisten svarede, at det kun var bureauet, der kunne bede om at få annulleret reservationen, og at værelset i øvrigt bliver ”tilbagekaldt” efter et døgn, og at lejeprisen - minus første dag - betales tilbage til bureauet.

Parret krævede refundering af den rejse, ”som er os uvedkommende”.

Annonce

Begge dokumenter var åbnet

Sagen endte i Pakkerejse-Ankenævnet, over for hvilket rejsearrangøren dokumenterede historikken på de to billetter. Heraf fremgik det, at begge billetter var blevet sendt til kunden, og at de var blevet åbnet.

Manden svarede: ”Jeg kan godt se, at vi åbenbart har åbnet begge rejsedokumenter, for min hustru har også været inde og printe rejsen ud, men de er jo totalt ens i udseendet med undtagelse af nummeret, så vi har ikke opdaget nogen forskel. Det må bureauet til gengæld da straks kunne se på indbetalingerne, og da vi gør opmærksom på fejlen, reagerer de overhovedet ikke, men lukker os ned.”

Annonce

”Vi hører ikke noget”

Bureauet bekræfter over for ankenævnet, at der er bestilt to rejser kort tid efter hinanden i samme navn, og at rejsedokumenterne er fremsendt til den e-mailadresse, kunden har oplyst. Det skriver videre:

”Vi hører ikke noget fra gæsten og har ikke mulighed for at se, at den samme rejse er booket to gange. Gæsten rejser på ferie, og det er først ved ankomsten til hotellet, at det går op for gæsten, at de har bestilt og betalt den samme rejse to gange. Da de figurerer som ”no show” (ikke dukket op, red.) både på flyet og ved ankomsten, har vi ikke mulighed for at få hverken flybillet eller hotelregningen refunderet. Derfor kan vi heller ikke imødekomme gæstens krav om refusion af den ene billet.”

Ankenævnet fandt det ikke sandsynliggjort, at der var en teknisk fejl i bureauets bestillingssystem, og at klageren derfor har indgået to bindende aftaler med rejsearrangøren. Dog er klageren og ægtefællen berettiget til at få refunderet skatter og afgifter vedrørende den først bestilte rejse i det omfang, bureauet kan opnå refusion hos flyselskabet. Herfra kan bureauet fratrække et rimeligt arbejdsvederlag.

Nævnet finder det kritisabelt, at rejsearrangøren ikke har besvaret klagerens henvendelser efter hjemkomsten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Efter mareridtsuge: Sådan kommer AGF tilbage på sporet

Rejser

Oplev Mallorca fra toppen

AGF

Schouby om ny sportschef: Vigtigste opgave bliver at købe nye spillere og trimme truppen

Aarhus For abonnenter

Coronaen afsporede rejsebranchen: Men nu er der håb for sommerferien

AGF

Portræt: AGF-sportschef er en hård hund, en mand med klare holdninger

Annonce