Annonce
Aarhus

Klap nu i, når musikken spiller: Northside deler hold-kæft-bolsjer ud

Der danses, festes og lyttes under Northsides koncerter - men angiveligt småsnakkes der også alt for meget til gene for både gæster og musikere. Arkivfoto: Flemming Krogh
Northside og Hifi Klubben er gået sammen om at få festivalgæster til at stoppe deres sniksnak under koncerterne.

AARHUS: Med de sædvanlige, enkelte undtagelser kan vi alle sammen godt finde ud af at være stille i teatret, i Musikhuset og i biografen. Det kniber tilsyneladende noget mere, når musikken spiller ved udendørs koncerter.

Sidste år var det et af de store samtaleemner efter Northside, hvor både anmeldere og gæster brokkede sig over sniksnakkende festivalgæster, der ødelagde musikoplevelserne.

I år er festivalen derfor gået i partnerskab med Hifi Klubben, og sammen kommer de to med opfordringen: ”Just listen”. Og med opfordringen følger et godt, gammeldags hold-kæft-bolsje, der deles ud på festivalpladsen.

- Vi vil gerne lave lidt sjov nudging med et bolsje og en positiv dialog om noget, vi alle kan blive enige om. At koncerter og festivaler er steder, hvor man skal give sig hen til oplevelsen og bidrage til en positiv stemning, så alle kan få nogle fantastiske musikalske oplevelser, siger talsmand for Northside, John Fogde i en pressemeddelelse.

Annonce

Når man stiller sig blandt andre musikelskere til en koncert, opfordrer vi til, at man tager et aktivt valg om at give koncerten sin fulde opmærksomhed og lytte efter.

Ditte Sohn Mikkelsen, marketingschef i Hifi Klubben

Ingen løftede pegefingre

Partnerskabet mellem Northside og Hifi Klubben er nyt, og begge er enige om, at det er af den slags, som giver værdi for begge parter – såvel som for deltagerne på festivalen.

- Med en opfordring til festivalgængerne om at lytte mere ligger partnerskabet i helt naturlig forlængelse af vores brandposition, siger marketingschef i Hifi Klubben, Ditte Sohn Mikkelsen.

- Vi vil gerne sætte fokus på problematikken på en sjov måde og med et glimt i øjet minde folk om, at de skal huske at lytte og nyde musikken. Vi løfter ikke pegefingeren. Der skal være masser af plads til at hygge og snakke på en festival. Men når man stiller sig blandt andre musikelskere til en koncert, opfordrer vi til, at man tager et aktivt valg om at give koncerten sin fulde opmærksomhed og lytte efter. Både for egen og andres skyld, siger hun.

Begge parter håber at opfordringen på årets festival vil skabe ringe i vandet

- Det handler ikke kun om Northside, men er en udfordring for alle danske festivaler og spillesteder. Derfor håber vi med denne kampagne at kunne sende et positivt signal om, at vi tager debatten seriøst, og forhåbentlig kan vi sammen med HiFi Klubben være med til at påvirke til en holdningsændring, siger lyder det fra John Fogde.

"Just Listen" kommunikeres via sociale medier som en positiv opfordring til alle deltagere allerede inden festivalen starter. Og budskabet vil løbende blive kommunikeret fra scener og storskærme under hele festivalen, oplyser Northside.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce