Annonce
Aarhus

Klar på rekordtid: Nu bliver E45-strækning sekssporet

Der bliver mindre kamp om asfalten på motorvej E45 mellem Aarhus og Skanderborg, når et ekstra nordgående spor åbner 25. september. Om et par uger er det ekstra sydgående spor også klar. Dermed er strækningen fremover sekssporet. Foto: Henning Bagger/Scanpix

I løbet af den kommende uge bliver strækningen mellem Aarhus og Skanderborg udvidet til seks spor. Entreprenøren vender dog tilbage i 2019 for at lave asfaltarbejde.

AARHUS: Hvis du er en af dem, der styrer bilen ud på E45 i myldretidstrafikken, har du med stor sandsynlighed prøvet at sidde i kø på strækningen mellem Aarhus og Skanderborg.

Trafikken på strækningen er siden 2010 steget med mere end 25 procent, og fra på tirsdag får bilisterne mere plads at boltre sig på.

Vejdirektoratets udbygning af Østjyske Motorvej afkørslerne Skanderborg S og Aarhus S nærmer sig nemlig sin afslutning i denne omgang. Fra tirsdag morgen 25. september har trafikanterne tre spor i nordgående retning, og et par uger senere følger tre spor i sydgående retning.

Hastigheden bliver 130 km/t på strækningen frem til Aarhus S.

Annonce

Entreprenør vender tilbage i 2019

Udbygningen af den jyske rygrad fra fire til seks spor gik i gang i januar, og entreprenøren har de seneste måneder arbejdet på højtryk med at færdiggøre E45.

- Nu er vi snart i mål med udbygningen, og det er gået stærkt. Normalt tager det et par år at udbygge en motorvej af nogenlunde samme længde, men på denne strækning har vi været begunstiget med en bred midterrabat, som har betydet, at vi har kunnet udbygge motorvejen på rekordtid, siger projektleder i Vejdirektoratet, Robin Højen Madsen.

- Trafikanterne får det ekstra spor i nordgående retning nu, men må vente endnu et par uger på det ekstra spor i sydgående retning. Trafikanterne har de ekstra spor til låns, indtil asfaltsæsonen går i gang i foråret 2019. Så kommer vi tilbage på motorvejen for at lægge det sidste slidlag, så kørekomforten også bliver god. Men foreløbigt kan trafikanterne nyde den ekstra plads på motorvejen. Slidlaget på strækningen lægges først i 2019.

Da arbejdet gik i gang, lavede Vejdirektoratet denne video, hvor udbygningen bliver forklaret og visualiseret:

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce