Annonce
Aarhus

Klare krav fra Kombardo: Ny rutebilstation i Aarhus skal have mere plads

Kombardo Expressen er blev en succes for Molslinjen. Færgeselskabet håber, at der venter mere plads til busserne på en nyplaceret busterminal i Aarhus. Arkivfoto

Kombardo Expressen er på halvandet år vokset markant. Men Molslinjens busselskab har kun en enkelt plads på Aarhus Rutebilstation, og det er der ikke tilfredshed med.

AARHUS: En central adresse med mere plads og ordnede forhold.

Hos Molslinjens Kombardo Expressen er det prioriteter i forbindelse med en ny placering af Aarhus Rutebilstation.

- En rutebilstation bør være placeret centralt og give nem adgang for kunderne. Vi flytter jo færgehavnen ud i Østhavnen i 2020, understreger PR- og kommunikationschef Jesper Maack fra Molslinjen.

Ifølge Jesper Maack skal en kommende rutebilstation helst placeres, så det bliver nemt for kunderne at komme til og fra busserne.

- Og måske gerne et sted hvor det også er nemt at skifte fra bybus til fjernbus, forklarer Jesper Maack.

Annonce

En rutebilstation bør være placeret centralt og give nem adgang for kunderne. Vi flytter jo færgehavnen ud i Østhavnen i 2020.

Jesper Maack, Molslinjen.
Gennem mange år har der været planer om at flytte Aarhus Rutebilstation. Nu er der igen gang i en indsats for at give den nedslidte station fra 1954 en ny placering. Foto: Axel Schütt

Krav om plads

Kombardo-Expressen havde første tur i juli 2017.

Siden er antallet af afgange vokset voldsomt, og de mange busser kræver plads på Aarhus Rutebilstation.

Den kniber det imidlertid med at få. Aktuelt har Kombardo en enkelt bås på rutebilstationen, mens Flixbus råder over fem pladser.

Aarhus Kommune har netop sat gang i en analyse, der skal give Aarhus Rutebilstation en ny placering. Molslinjen er optaget af at få bedre plads på en ny busterminal.

- Det kunne være et dedikeret område til fjernbusser, hvor pladserne ikke nødvendigvis var øremærkede til bestemte operatører, så pladserne ikke kan benyttes af andre og står ubenyttede hen i perioder, vurderer Jesper Maack.

PR- og kommunikationschef Jesper Maack fra Molslinjen vil gerne have flere pladser til Kombardo Expressens busser på Aarhus Rutebilstation. Arkivfoto
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mere tilskud til hurtigt internet - hvor der er behov for det

Som vi fortalte mandag, så vil Aarhus fortsætte med at vokse i vildskab i de kommende år. Med hvad deraf følger. Trafikkaos, for eksempel. Af samme grund arbejder kommunen med trafikplaner, som skal sikre, at vi også i fremtiden kan komme på arbejde. De handler blandt andet om Marselistunnel, flere spor på motorvejen, Kattegatbro og andre, hamrende dyre investeringer, som kan tage spidsen af trængslen. En idé, som af gode grunde ikke indgår i planen - fordi det selvfølgelig ikke primært bør være storbyen, som tager det initiativ - kunne oplagt handle om at sikre, at der er hurtige netforbindelser i kommunerne rundt om byen. Det vil give flere mulighed for at etablere højteknologiske firmaer i udkanten af metropolen, og det vil give flere ansatte i Aarhus-virksomheder mulighed for at arbejde hjemme, hvilket også vil bidrage til mindre trængsel på vejene. Hidtil har staten faktisk interesseret sig for at udbrede hurtigt internet i udkantområderne qua bredbåndspuljen, som giver tilskud til at sætte fart på internetforbindelserne i områder, hvor det dårligt betaler sig for netudbyder-selskaberne. Men den ordning var kun en hårsbredde fra at blive skrottet, da den nye S-regering fremlagde sit første finanslovsudkast. Heldigvis er regeringen nu - efter at Avisen Danmark har stillet kritiske spørgsmål til beslutningen - kommet på andre og bedre tanker. Nu er den parat til at lade puljen fortsætte - dog med den tilføjelse, at den vil fremskynde en evaluering af, hvordan pengene er blevet brugt hidtil. Hvilket er en rigtig god idé. For det er en kendsgerning, at i hvert fald det første år røg masser af tilskudskronerne til adresser i byområder, mens ensomt liggende huse på bl.a. Djursland ikke kunne få tilskud, fordi der var forrygende fejl i kortmaterialet over bredbåndsmulighederne landet over. Ret skal være ret. Med tiden blev kortmaterialet justeret, så Djursland har fået en pænt stor portion af støttekronerne i de seneste år. Men hvor mange husstande og virksomheder på Djursland og i andre udkantsegne af landet, der stadig hænger i netbremsen, er der næppe nogen, der har overblik over. Så lad os få det kortlagt i en fart, så pengene ryger derhen, hvor der er mest behov for dem, når regeringen atter åbner for kassen.

Annonce