Annonce
Aarhus

Klare krav fra Kombardo: Ny rutebilstation i Aarhus skal have mere plads

Kombardo Expressen er blev en succes for Molslinjen. Færgeselskabet håber, at der venter mere plads til busserne på en nyplaceret busterminal i Aarhus. Arkivfoto

Kombardo Expressen er på halvandet år vokset markant. Men Molslinjens busselskab har kun en enkelt plads på Aarhus Rutebilstation, og det er der ikke tilfredshed med.

AARHUS: En central adresse med mere plads og ordnede forhold.

Hos Molslinjens Kombardo Expressen er det prioriteter i forbindelse med en ny placering af Aarhus Rutebilstation.

- En rutebilstation bør være placeret centralt og give nem adgang for kunderne. Vi flytter jo færgehavnen ud i Østhavnen i 2020, understreger PR- og kommunikationschef Jesper Maack fra Molslinjen.

Ifølge Jesper Maack skal en kommende rutebilstation helst placeres, så det bliver nemt for kunderne at komme til og fra busserne.

- Og måske gerne et sted hvor det også er nemt at skifte fra bybus til fjernbus, forklarer Jesper Maack.

Annonce

En rutebilstation bør være placeret centralt og give nem adgang for kunderne. Vi flytter jo færgehavnen ud i Østhavnen i 2020.

Jesper Maack, Molslinjen.
Gennem mange år har der været planer om at flytte Aarhus Rutebilstation. Nu er der igen gang i en indsats for at give den nedslidte station fra 1954 en ny placering. Foto: Axel Schütt

Krav om plads

Kombardo-Expressen havde første tur i juli 2017.

Siden er antallet af afgange vokset voldsomt, og de mange busser kræver plads på Aarhus Rutebilstation.

Den kniber det imidlertid med at få. Aktuelt har Kombardo en enkelt bås på rutebilstationen, mens Flixbus råder over fem pladser.

Aarhus Kommune har netop sat gang i en analyse, der skal give Aarhus Rutebilstation en ny placering. Molslinjen er optaget af at få bedre plads på en ny busterminal.

- Det kunne være et dedikeret område til fjernbusser, hvor pladserne ikke nødvendigvis var øremærkede til bestemte operatører, så pladserne ikke kan benyttes af andre og står ubenyttede hen i perioder, vurderer Jesper Maack.

PR- og kommunikationschef Jesper Maack fra Molslinjen vil gerne have flere pladser til Kombardo Expressens busser på Aarhus Rutebilstation. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Læserbrev

Læserbrev: Socialdemokratiet vil gerne være med

Socialdemokratiet ønsker naturligvis at være med til at præge udviklingen i Odder Kommune. Derfor er vi også næsten hvert år med i budgetforlig. Desværre ikke i år. Det, der skiller, er især grønthøstermetoden forklædt som "hverdagseffektiviseringer", manglende satsning på grøn og bæredygtig udvikling og detailstyring på fagområderne. Med detaljerede retningslinjer og puljer udstråler budgetforliget desværre mistillid til medarbejderne. Det er New Public Management og djøfisering, når det er værst. Hverdagseffektiviseringerne, puljerne og flere eksempler på beslutninger, der ikke føres ud i livet, tegner et billede af en kommune, der er ved at gå i stå. Politikere, der ikke tager ansvar for udviklingsretningen. Og ikke tager ansvar for at rette økonomien op i tide. Ved sidste års budgetlægning blev det vedtaget, at der skulle udarbejdes et udviklingskatalog over mulige smarte investeringer/besparelser. Det er ikke udarbejdet. Ved 2. behandling af budgettet argumenterede borgmesteren for, at der ikke er afsat nye penge til energibesparende foranstaltninger, fordi penge i sidste års budget ikke er brugt. Eksempler blandt flere på manglende tempo og vilje til at udføre byrådets beslutninger. Det hjælper ikke at give forvaltningen skylden, ansvaret ligger entydigt hos borgmesteren. Manglerne i forhold til grøn og bæredygtig udvikling har fået mindre opmærksomhed. Lone Jakobi trak forskellen op således: "Sølle halvanden millioner kroner har I fundet til grøn og bæredygtig omstilling i Odder Kommune - over fire år! (...) Men derfra, da finder I ingenting. Som i absolut ingenting. Og I stopper endda det vigtige arbejde med energirenoveringer." Til sammenligning har Socialdemokratiet i sit budgetforslag fundet otte millioner kroner. Socialdemokratiet vil gerne tilbage til samarbejde over midten. Men det forudsætter, at borgmesteren leverer på byrådets beslutninger og herunder ikke mindst det omstillingskatalog, som også hans forligspartnere har bestilt. Der er brug for seriøs prioritering og handling, hvis vi skal rette op på både økonomi og kernevelfærd og samtidig bidrage til en grøn og bæredygtig udvikling.

AGF

Målfest, sejr og ny optimisme: Her er hele dækningen af AGF-Sønderjyske

Annonce