Annonce
Indland

Klima kan blive publikumsmagnet til EU-parlamentsvalg

Axel Schütt/Ritzau Scanpix

I en måling, som Voxmeter har foretaget for Ritzau, peger vælgerne på klima som det vigtigste emne.

Klima er det altoverskyggende emne for vælgerne til valget til europaparlamentsvalget den 26. maj.

Det fremgår af en måling, som Voxmeter har foretaget for Ritzau.

I den repræsentative måling er 1018 vælgere blevet bedt om at vælge de tre vigtigste politiske emner.

Her har 65 procent peget på klimaet, men det er der ikke noget overraskende i.

Det forklarer Rune Stubager, der er professor i statskundskab ved Aarhus Universitet.

- Det er det mønster, vi har set i alle målinger - også til folketingsvalget. Det er det emne, som de fleste vælgere sætter på toppen, siger han.

Det er da også et tema, der fylder meget hos politikerne. I løbet af valgkampen har størstedelen af spidskandidaterne gjort klart, at deres højeste prioritet er indsatsen mod klimaforandringerne.

Spørgsmål er så, om politikerne kun går op i emnet, fordi det interesserer vælgerne.

- Det er en vekselvirkning. Vi ved jo, at jo mere politikerne taler om et emne, jo mere går befolkningen op i det.

- Men jeg tror, at der er en fornemmelse blandt politikerne, at det er meget vigtigt for vælgerne. Det får så de rød-grønne partier, der traditionelt står stærkt på området, til at tale endnu mere om det. Og så begynder de andre måske at ryste i bukserne og hopper dermed også på, siger Rune Stubager.

Når valgstederne åbner søndag, kan 4,2 millioner vælgere afgive deres stemme, fremgår det af tal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Vælgertallet er opgjort den 16. maj på baggrund af udtræk fra cpr-registret.

Ministeriet understreger, at vælgertallet ikke er endeligt og vil som følge af manuelle korrektioner, fraflytninger og dødsfald kunne ændre sig til og med valgdagen.

Traditionelt ligger valgdeltagelsen en del lavere til europaparlamentsvalg end til især folketingsvalg. Rune Stubager tror ikke, billedet bliver anderledes denne gang.

- Men det kan jo være, at klima kan trække den en smule op. Der er en mobilisering blandt de yngste, men jeg er ikke så optimistisk. Jeg synes, at debatten er druknet godt og grundigt i folketingsvalgkampen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce