Annonce
Debat

Klimaaftale: Vi skal have mest muligt for pengene

"Socialdemokratiet og regeringen står urokkeligt fast på målet om en CO2-reduktion på 70 procent i 2030. Det er fakta, og vi har allerede truffet beslutninger, som tilsammen kan indfri en fjerdedel af målet. Udskiftning af oliefyr, udtagning af lavbundsjorde, energi-øerne og flere havvindmøller", skriver Jens Joel. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce

DEBAT: Niels Jørgen Sørensen kritiserer i Stiften 24. oktober regeringen for at "sidde på hænderne". Han hævder, at "man håber, teknologiudviklingen vil klare det", og at størstedelen af CO2-reduktionen skal findes tæt på målstregen i 2030. Det beror på en misforståelse.

Det er korrekt, at vi lige nu for andet år i træk investerer rekordstore beløb i forskning og teknologi. Men det er jo ikke som at købe en lottokupon og håbe det bedste. Det handler om at billiggøre og effektivisere de metoder, der skal bringe os i mål. Det er ikke, fordi teknologierne ikke findes.

Dernæst er det lidt misforstået at angribe reduktioner, der kommer senere. Når vi skaber verdenshistorie med kæmpestore energi-øer langt ude i havet, som kan udnytte og omdanne vores grønne strøm langt bedre, så tager det selvfølgelig tid at bygge dem. Men beslutningen er truffet. Ergo har regeringen (og det nye flertal) ikke siddet på hænderne, men derimod været handlekraftige, selvom effekten på CO2-udledningen først kommer senere.


Vi står fast på verdens mest ambitiøse klimaaftale, men også på løsninger, der gør det klogt, så vi får Danmark godt ud på den anden side af pandemien og får mest mulig CO2-reduktion for pengene.


Socialdemokratiet og regeringen står urokkeligt fast på målet om en CO2-reduktion på 70 procent i 2030. Det er fakta, og vi har allerede truffet beslutninger, som tilsammen kan indfri en fjerdedel af målet. Udskiftning af oliefyr, udtagning af lavbundsjorde, energi-øerne og flere havvindmøller.

Det efterlader os med ni år til de resterende tre fjerdedele, og vi har netop afsat to milliarder kroner årligt de næste fem år til den grønne omstilling. 10 milliarder kroner bag de flotte ord.

Jeg kan derfor ikke genkende kritikken, ej heller, at "regeringen ikke vil følge eksperternes råd" og "ønsker færre elbiler på vejene". Realiteten er, at vi har foreslået flere grønne biler på vejene, og tallet er netop blevet hævet i de igangværende forhandlinger. Men det skal gøres på en måde, så der fortsat er råd til velfærden, og at hverdagen hænger sammen for de mange mennesker, der er afhængige af en bil.

Rekordstore forskningsinvesteringer er ikke at "håbe på teknologien". Det er at investere i de løsninger, der skal gøres billigere, bedre og op i stor skala til gavn for klima og arbejdspladser.

Vi står fast på verdens mest ambitiøse klimaaftale, men også på løsninger, der gør det klogt, så vi får Danmark godt ud på den anden side af pandemien og får mest mulig CO2-reduktion for pengene.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Besværlig morgen for Aarhus Letbane: Kørslen blev blokeret af afrevet del af tog og is på køreledninger

Danmark

Fund af corona-virus i hunde og katte: Fødevarestyrelsen afliver katte på minkfarm

AGF For abonnenter

Kommentar: Sportschefen er smuttet, men det betyder ikke, at AGF skal trække håndbremsen

Annonce