Annonce
Aarhus

Klumme: - Jeg tog pizzamanden i at snyde statskassen - sådan kan du selv forhindre det

Journalist Jesper Bech Pedersen. Foto: Morten Pedersen.

KLUMME: Jeg havde glemt at smøre madpakke dagen i forvejen.

Okay, okay. Jeg havde ikke gidet.

Under alle omstændigheder meldte sulten sig hen mod middag, så jeg trak i jakken og gik ned til et pizzeria i Aarhus midtby.

Jeg har været der mange gange før og bestilte rutinemæssigt en rullekebab til en pris af 50 kroner.

Normalt betaler jeg altid med kort, men denne dag tjekkede jeg lige møntlommen for at se, om jeg kunne skrabe nok kontanter sammen.

Jo, minsandten. To tyvere og to femmere. Værsgo.

Annonce
Vi kan alle være med til at stoppe svindlen. Bare bed om en kvittering.

Pizzamanden på den anden side af disken tog imod de fire mønter, og placerede dem oven på kasseapparatet, og udleverede så min rullekebab.

Jeg stod og stirrede på den lille møntstabel - oven på kassen - mens han begyndte at betjene næste kunde. Ikke at der var travlt. Vi var to kunder, og de var tre mand bag disken.

- Hov, jeg vil gerne lige have en kvittering, hørte jeg mig selv sige.

- Hvad?

- Kan jeg få en kvittering? På den her, spurgte jeg igen og viftede med min indpakkede kyllingekebab.

Pizzamanden gloede ligegyldigt på mig. Gik hen til kassen, tog mønterne, åbnede skuffen, smed pengene i, tastede købet ind, og stak mig så den udprintede kvittering uden et ord.

Jeg kender et par stykker, der arbejder for Skat.

Vi har nogle gange talt om de store fisk og de små fisk. Hvem samfundet egentlig bør gå efter. De store, der svindler massivt på tværs af landegrænser, og som er desto sværere at få krogen i? Eller de små fisk, der bare snyder en smule på vægten?

Jeg kan høre mig selv sige, at man bør give småsvindlerne et break. Koncentrer jer nu om mafiabossen i stedet for lommetyven. Sådan har jeg i hvert fald tænkt tidligere.

Men som jeg stod der i pizzeriaet og overværede et åbenlyst forsøg på at snyde statskassen, så blev jeg ærlig talt harm.

Sandheden er jo, at de små fisk tilsammen bliver kæmpestore, for der er en hel stime af dem.

Det værste er, at det er umuligt for Skat at afsløre den slags svindel. Så længe pizzamanden sørger for bare at slå en del af transaktionerne ind, så popper der ingen røde flag op hos Skat.

Hvordan skulle der det? Det er som sådan risikofrit at køre en parallel, sort indtjening i en virksomhed, der køber råvarer i sække- og spandevis.

Ingen kan nogensinde kontrollere, hvor mange rullekebaber, der er blevet ud af det - og hvis Skat prøver og finder en uoverensstemmelse mellem antallet af solgte pizzaer og mængden af hjemkøbte råvarer?

Ja, så siger man da bare, at noget af det blev smidt ud, fordi det blev for gammelt.

Og tænk så engang på, hvor let det er at snyde for en af de frisører, der kun tager 80 kroner for en klipning. Der kan umuligt være en bare nogenlunde anstændig løn tilbage, hvis de både skal svare skat og moms og samtidig betale udgifterne til husleje, vand, el og varme.

I 2018 offentliggjorde Skat en undersøgelse, hvor i alt 37.000 virksomheder var blevet kontrolleret. Blandt andet cafeer, grillbarer, kiosker og frisører.

Værst stod det til i restaurationsbranchen. Her blev der afsløret snyd i rundt regnet hver tredje virksomhed.

Og ved du hvad? Det er bare toppen af isbjerget. Det er i hvert fald ikke tricket med at putte en halvtredser i lommen, Skat er faldet over, for det er umuligt at spore - der er ingen spor.

Men ved du så en anden ting?

Vi kan alle være med til at stoppe det.

Bare bed om en kvittering.

Gør det hver gang, du bestiller en pizza, er ved frisøren eller køber en kølig sixpack i kiosken. Ja, alle de gange, hvor du ikke har noget som helst at bruge kvitteringen til.

Der kan sikkert stadig svindles på 1.000 andre måder, men så snart købet er slået ind, så er der i det mindste skabt et spor for Skat at arbejde videre med.

Det er et meget enkelt greb, vi som forbrugere kan benytte os af, og du skal ikke skamme dig det mindste over at bede om en kvittering eller føle, du er til besvær.

Du har faktisk ret til det.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce