Annonce
Erhverv

Klumme: Top 10-liste over pseudo-værdier i dansk virksomheder

Tag de værdier, I måtte have vedtaget som afgørende for jeres kultur, og så sæt tre månedlige handlinger og eksempler på hver enkelt værdi. Hvis én af jeres værdier eksempelvis er innovation, kan I så komme med tre konkrete handlinger fra den forgangne måned, der viser, hvorledes innovation gennemsyrer jeres kultur og måde at arbejde på?

Jonathan Løw, foredragsholder, iværksætter og forfatter

Der findes pseudoværdier, og så findes der ægte værdier.

De fleste virksomheder og ledere vil nok påstå, at deres værdier naturligvis er ægte og ikke blot noget, der står på en hjemmeside eller hænger på væggen på arbejdspladsen, men lad mig udfordre dig igennem en meget simpel øvelse:

Tag de værdier, I måtte have vedtaget som afgørende for jeres kultur, og så sæt tre månedlige handlinger og eksempler på hver enkelt værdi. Hvis én af jeres værdier eksempelvis er innovation, kan I så komme med tre konkrete handlinger fra den forgangne måned, der viser, hvorledes innovation gennemsyrer jeres kultur og måde at arbejde på?

Hvis du kan svare ja til det spørgsmål, så viser det, at værdien er ægte og autentisk. I bør med rette være stolte af den og rose jer selv for, at I omsætter jeres værdier til værdihandlinger og dermed giver dem vægt og ja – værdi.

Hvis du omvendt må grave længe og dybt efter eksempler fra den forgangne måned, så er der tale om en pseudo-værdi, og I bør skrotte den. Hvorfor? Fordi den nærmere vil fortælle medarbejderne, at I er en organisation, hvor man elsker at kaste om sig med flotte ord, men ikke udlever dem i praksis. Noget, der kan være direkte skadeligt på sigt.

Konsulenthuset KPMG har offentliggjort en liste over de værdier, som er de mest udbredte iblandt virksomheder verden over. De 10 topscorere er følgende:

1. Integritet.

2. Teamwork.

3. Respekt.

4. Innovation/kreativitet.

5. Kundefokus.

6. Tillid.

7. Åben kommunikation.

8. Professionalisme.

9. Ærlighed.

10. Ansvarlighed.

Når man kigger på top 10-listen, så er det store ord og risikerer derfor nemt at være en top 10 liste over pseudo-værdier frem for nogle, man rent faktisk kan mærke i hverdagen.

Derudover gælder det for værdierne 1, 2, 3, 5, 6, 9 og 10, at enhver virksomhed i verden formentlig vil mene, at disse ord repræsenterer deres måde at lave forretning på.

Hvis ikke, så er der i hvert fald noget galt, vil jeg tillade mig at påstå. Der er således ikke langt fra gode intentioner til pseudo-agtige resultater.

Jeg har det som leder og virksomhedsejer sådan med værdier, at de som udgangspunkt er plusord og derfor også nogle, mange gerne vil hæfte på sig selv. Det har imidlertid samtidig den bagside, at begreberne hurtigt bliver tomme, for det kræver rent faktisk noget at have værdier.

Det kræver, at de bliver til værdihandlinger og dermed kultur. Det er ikke nok, at de ender i et strategidokument, og det synes jeg ofte, at jeg oplever, når jeg er ude og holde foredrag om emnet.

På mange måder er det med værdier også en vanskelig størrelse. Nu kommer jeg selv fra iværksætterverdenen, og her er det ofte sådan, at man måske ikke i en startup nedskriver sine værdier, men alligevel oplever, hvorledes værdierne gennemsyrer alt, hvad man foretager sig i hverdagen.

Det skyldes blandt andet, at organisationen er lille og homogen, og det er alt andet end lige nemmere at sikre værdier i en startup med 10 mand, der var med fra starten, end det er i en stor virksomhed med mange hundrede eller tusinde ansatte.

Ikke desto mindre er det måske endnu vigtigere i de store organisationer, for her er der som regel større udskiftning iblandt personalet og dermed et værdisæt, som er nødt til at overleve den enkelte medarbejder, hvis det overhovedet skal give mening at tale om værdier og en decideret kultur i organisationen.

Og det SKAL give mening, for en organisation uden klare værdier og ikke mindst værdihandlinger, skaber usikkerhed iblandt medarbejderne. Hvordan er vi egentlig hos os? Vi siger, at vi vægter tillid, men oplever jeg også det i praksis? Og så videre.

Den slags spørgsmål er gift for enhver organisation, offentlig såvel som privat, så husk at få omsat jeres værdier til klare værdihandlinger, hvis I ikke allerede har gjort det.

Det vigtigste er faktisk ikke engang ordene, I vælger, men de eksempler i hver måned kan komme med, hvorpå I udlever en bestemt tilgang til forretning i praksis.

Annonce
Jonathan Løw. Pressefoto

Klummen

Jonathan Løw er foredragsholder, iværksætter og forfatter til flere bestseller-bøger om ledelse, innovation, motivation og forandringsprocesser. Han står bag virksomhederne Jumpstory og Listen louder.

Har du kommentarer til denne klumme, kan du kontakte skribenten direkte på jonathan@listenlouder.dk
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Aarhus

Bruno har uddannet 400 til at spille jagthorn: - Jeg bliver ved med at spille, så længe jeg kan tygge smør

Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Annonce