Annonce
Aarhus

Kohalen på vej helt til tops

Anmeldese af Restaurant Kohalen i JægergårdsgadeAnmeldese af Restaurant Kohalen i Jægergårdsgade

Den Danske Spiseguide har nomineret det århusianske spisested Kohalen til Danmarks bedste frokostrestaurant.

Den Danske Spiseguide udgiver årligt en guide til landets bedste spisesteder og udnævner samtidig de allerbedste inden for forskellige kategorier.

Annonce

Og ikke et ondt ord om århusianske Kohalen, men hvem havde gættet på, at den i år er nomineret til Danmarks bedste frokostrestaurant.

For placeringen over for Aarhus Slagterhus er ikke den kønneste, bygningen er ikke den mest tiltalende og indretningen er hverken trendy eller moderne.

De kan bare et eller andet på Kohalen, som ingen andre kan, for travlt, det er der mere eller mindre altid.

»Jeg tror, det er fordi, standarden altid er høj,« lyder det fra forpagter Rita Laustsen.

»Vi går aldrig på kompromis med kvaliteten, og det er meget vigtigt. Og har vi noget, der tiltaler alle typer. Vores gæster er alle lige fra håndværkeren, direktøren og advokaten til den unge studerende og pensionisten.

Det er endnu ikke udmeldt, hvorfor Kohalen er nomineret, men betydningen af nomineringen og en eventuel sejr, er Rita Laustsen ikke i tvivl om.

»For det første vil det være et skulderklap for 15 års hårdt arbejde. For det andet betyder det noget for os, at Jylland bliver repræsenteret blandt københavnske restauranter. Det mangler vi.«

Rita Laustsen forpagter Kohalen sammen med sin mand Jes Laustsen, og man kan næsten altid finde en af dem på arbejde i restauranten.

»Det tror jeg, betyder meget. Folk kender os og vil gerne se os. Hvis vi ikke er her, spørger de efter os. Vi er med til at skabe en uformel omgangstone, hvor humor er hverdagskost,« fortæller Rita Laustsen.

Hun fortæller også, at hun er stolt og beæret over nomineringen, og at hun, hendes mand og to af deres kokke vil deltage i gallaaftenen på Bistro Boheme søndag 27. oktober, hvor vinderen afsløres.

Kohalens konkurrenter er Koefoed, København, Schønnemann, København samt Lumskebugten, København.

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Skanderborg-fløj præsenteret i Aalborg

Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce