Annonce
Aarhus

Koks på Nørrebrogade: Fadæse gør letbanekryds livsfarligt

Fire døgn efter det første letbaneuheld i Aarhus mangler der stadig en stoplinje i det farlige kryds. Letbanen og Aarhus Kommune er uenige om, hvis opgave det er.

Når som helst kan det gå galt. Rigtig meget galt.

Det er den følelse, man står med, når man betragter det store trafikkryds Nørrebrogade/Vennelyst Boulevard.

I det kryds skete det første uheld med letbanen i torsdags. Men mandag ved frokosttid - fire døgn efter uheldet - var der stadig ikke rettet op på den fadæse, som efter alt at dømme var en medvirkende årsag til uheldet:

Der er ingen stoplinje i krydset. Den manglede i torsdags og den manglede stadig mandag.

Ved uheldet blev en 41-årig kvindelig bilist fra Hørning påkørt af et letbanetog, da hun kom kørende op ad Nørrebrogade og skulle dreje til venstre ad Vennelyst Boulevard og ind mod Universitetsparken.

Ifølge politiets oplysninger kom hun midt i krydset i tvivl, om hun måtte dreje til venstre. Derfor bremsede hun op på sporene på samme tid, som et letbanetog kom kørende.

Selvom føreren af letbanetoget nåede at lave en katastrofeopbremsning, ramte toget ind i personbilen, som blev skubbet til side.

Da Århus Stiftstidende besøgte ulykkeskrydset mandag, så vi i løbet af 10 minutter fire bilister køre for langt frem i krydset. På grund af den manglende stoplinje.

Bilisten her stoppede i tide, så han kunne se den røde venstresvingspil. Hvilket var klogt, for venstre om kom der i det samme et letbanetog kørende over krydset. Foto: Jens Thaysen

Buldrende letbanetog

Kører man først for langt frem i krydset, har man et problem. Især hvis der er andre bilister bagved, så man ikke kan bakke.

Fra den position kan man nemlig ikke se et eneste lyssignal. Lyssignalet med venstresvingspilen er bag. Og lyssignalerne i krydsets fjerneste ende er overtrukket med sorte plastsække. Krydset er under ombygning.

Som venstresvingende, der er kommet for langt frem og ikke kan se nogen lyskryds, er det let at tænke: "Nu kører de øvrige trafikanter på Nørrebrogade. De må altså have grønt lys. Så kan jeg blot svinge til venstre, når der er fri bane foran mig på Nørrebrogade."

Det kan ikke anbefales.

Især hvis man glemmer at kigge i venstre sidespejl. For bagfra kan der komme buldrende et letbanetog på 50 ton op ad Nørrebrogade. For grønt lys.

Som det formentlig - alle detaljer er endnu ikke kendt af avisen - skete for den 41-årige kvinde fra Hørning i torsdags.

Hvis man blot retter sig efter trafiklysene, er der ingen problemer på stedet. Men hvis man ikke kan se, hvornår der er grøn venstresvingspil, kan man komme i seriøse problemer.

Og så er vi tilbage ved den manglende stoplinje. Hvorfor er den fire døgn efter uheldet i torsdags stadig ikke lavet?

Kommer man kørende i modsat retning - ned ad Nørrebrogade - er der ingen problemer med at lave et sikkert venstresving. Her er der lavet en tydelig stoplinje, så bilisterne kan se lyssignalet. Foto: Jens Thaysen
Annonce

"Det er ikke vores ansvar"

Det er, hvad man kalder et godt spørgsmål.

Trine Buus Karlsen, chef for Anlæg i Aarhus Kommune, mener, at det må være Aarhus Letbanes ansvar og henviser til anlægschef Jørgen Hansen, Aarhus Letbane.

Han siger, at han ikke ved, hvem der skulle have lavet den pågældende stoplinje.

- Men det er ikke Aarhus Letbanes ansvar, fastslår han.

Så der står vi nu: Aarhus Kommune mener, at det er Aarhus Letbanes ansvar at lave en stoplinje på stedet. Og Aarhus Letbane siger, at det er det ikke.

Imens kører forvirrede bilister intetanende ud i det farlige kryds. Se video fra det farlige kryds i toppen af denne artikel.

Århus Stiftstidende følger op på sagen.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce