Annonce
Debat

Kollektiv trafik: Det er et spil for galleriet, og de ældre er taberne

"Den kollektive trafik i Region Midtjylland virker ustabil med en vildskov af ordninger. Hvert eneste år skal der spares og omlægges ruter, så ældre borgere slet ikke kan følge med i ændringerne", skriver Carl Aksel Kragh Sørensen. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: Den kollektive trafik i Region Midtjylland virker ustabil med en vildskov af ordninger. Hvert eneste år skal der spares og omlægges ruter, så ældre borgere slet ikke kan følge med i ændringerne.

Nogle byer laver fordelagtige ordninger indenfor deres egen bygrænse, men skal man udenfor og i andre zoner, skal man betale ved kasse et. De blå regionale busser konkurrerer vildt med de lokale bybusser, og det er Midttrafik, der trækker i snorene, som om det er et harlekinspil for galleriet. Så skal der spares 40 millioner kroner i regionen et år, og det næste år er der fundet lidt plaster til såret.

Men hvem er taberne? Det er den grønne omstilling og de ældre borgere.

Annonce


Der burde være en ensartet betaling for kørselsydelsen i alle vore 19 kommuner i Region Midtjylland.


Vi mister gang på gang f.eks. enten en regional rute fra vest til øst eller en strand-rute fra nord til syd, og hvis ikke de kollektive trafikruter passer ind i billedet, får man mulighed for at tage en flextaxa.

I de fleste tilfælde er det en meget dyrere løsning for borgeren, især, hvis man skal til undersøgelse hos en speciallæge i en anden by, eller hvis man skal til behandling eller kontrol på et af vore akutsygehuse. Så skal man også kunne ordningerne udenad og finde ud af, hvilken transportmåde der er billigst eller bedst i den givne situation, hvor man i mange tilfælde ikke har energi til at studere reglerne og ringe til regionens eller kommunens kørselsordning.

Der burde være en ensartet betaling for kørselsydelsen i alle vore 19 kommuner i Region Midtjylland.

Betalingsmetoden kan også være et problem. Kan man få lov at betale kontant med mulighed for at få returpenge, eller skal man betale med betalingskort eller pensionistkort? Det er ikke altid, rejsekortet kan anvendes, eller er det billigste.

Der tales meget om, at busserne er blevet for store, og at de i bytrafikken skal lægges om til mindre elbusser, som gavner den grønne omstilling. Det kunne gøres ved sikre parkeringspladser udenfor byerne og med planmæssige pendlerbusser til byernes centrum eller til akutsygehusene.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Gift fra brandskole kan være endt i bæk: - Vi skal hurtigt have styr på, om stoffet er i dyr eller fødevarer

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Forældregruppe i appel før budgetforhandling: Mangler syv millioner til ny idrætshal

AGF For abonnenter

En mandag aften på kunstgræs i Silkeborg: Måske er det i virkeligheden en af sæsonens sværeste opgaver for AGF?

Kultur

Se billederne: Royal jubel efter prins Joachim og Tom K. kørte først over stregen

Danmark For abonnenter

Fup-mails vælter ind: Svindlere udnytter farvel til NemID til identitetstyveri

Østjylland

Nu kommer der flere busser mellem Aarhus og Randers: Midttrafik indrømmer urealistiske 118-køreplaner

Byudvikling For abonnenter

Den store udfordring: Aarhus Ø må nøjes med busser, mens politikere drømmer videre om en førerløs fremtid

Debat For abonnenter

Anders Samuelsen: Løkkes comeback skaber panderynker både i blå og rød blok

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Sport

Mindeord: Chris Anker Sørensen glemte aldrig sine rødder, og var ganske enkelt bare et ordentligt menneske

Sport

Bilinspektør om Chris Anker-ulykke: Chauffør begik ikke fejl

Sport

Barndomsby i sorg over Chris Ankers død

Byudvikling For abonnenter

Håndværkere boede ulovligt på industrigrund: Kommunen blev advaret - men førte ikke tilsyn

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Annonce