Annonce
Aarhus

Kom med i arkivet: Kendisser i bordel-sag, en hurtig kronprins og en motorvej på vej

Erik Damgaard og Anni Fønsby. Arkivfoto

E-AVIS: Århus Stiftstidendes digitale arkiv, som abonnenterne også har adgang til, rummer en guldgrube af artikler, der ofte kan sætte dagens debat i perspektiv.

Vi har set på, hvad der var på dagsordenen i begyndelsen af april for 10, 25 og 50 år siden.

Annonce

2009 - Kendis-pars rufferisag trak spor til Hasselager

For 10 år siden

Aarhus-forstaden Hasselager trak overskrifter i april for 10 år siden.

Bordeller og private adresser blev ransaget under en koordineret, landsdækkende politiaktion. Adresser i Kokkedal, København, Ringsted, Odense, Aabenraa, Kolding, Vejle, Randers, Kolind og Hasselager fik torsdag 16. april klokken 12 besøg af politiet.

Beboere i området omkring Hasselager Stationsvej fortalte til Århus Stiftstidende, at de året før så en mand, der lignede Erik Damgaard på en prik, bære en stol ind i bordellet ’Mens Best Choice’ på Hasselager Stationsvej 15. Politiet var i forbindelse med torsdagens ransagninger i rufferisagen mod Anni Fønsby og Erik Damgaard også på besøg på en adresse i netop Hasselager.

Hverken Østjyllands Politi eller Fyens Politi, som ledte efterforskningen i sagen, ønskede at udtale sig.

Dagen efter kunne Århus Stiftstidende imidlertid fortælle, at erhvervsmanden Erik Damgaard var sigtet for medvirken til rufferi. Han havde blandt andet været med til at købe møbler ind til og istandsætte et bordel i Hasselager, lød sigtelsen mod ham.

Ud over bordellet i Hasselager skulle Erik Damgaard også have medvirket til at indrette bordeller i Randers og Odense. Ligeledes skulle han have holdt møder med revisorer og advokater og rådgivet om finansieringen af et bordel i København.

1994 - Kronprinsen klarede 1900-stafetten i imponerende tid

For 25 år siden

Det er ingen hemmelighed, at du skal stå tidligt op, hvis du skal løbe fra kronprins Frederik - medmindre da at kronprinsen døjer med knæ- eller rygproblemer.

Dem var der ingen af i april 1994, da tronfølgeren deltog i 1900-stafetten, hvor han løb på holdet for studerende fra Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet. Han kom derfor gennem de 10 kilometer i en meget flot tid. 42,02 minutter stod uret på, da kronprinsen løb over stregen og efterfølgende forklarede, at han var i god træning.

- Jeg forsøger at træne 40-50 kilometer hver uge, sagde han til Århus Stiftstidendes udsendte, men måtte dog indrømme, at den kolde modvind, han løb ind i undervejs, ikke føltes specielt sjovt.

Løbet foregik dagen efter dronning Margrethe var blevet fejret, men kronprinsen afviste, at han måtte fuldføre med tømmermænd.

- Ingen tømmermænd, men det var hårdt at skulle op klokken 9 i morges og så vente på at komme til at løbe.

1969 - Motorvej øst eller vest om Brabrand Sø?

For 50 år siden

Der er næppe meget, der sætter sindene mere i kog end planlægningen af nye motorveje. De fleste vil gerne have vejen tæt på, men ikke i baghaven.

En sådan debat kørte for 50 år siden, da motorvejen forbi Aarhus skulle planlægges. Der var egentlig truffet beslutning om at føre vejen øst om Brabrand Sø, men det syntes sognerådene i Brabrand-Årslev, Åby og Hasle ikke om. I de områder var man bange for blive delt i to områder af den kommende motorvej, hvorfor man ønskede at flytte linjeføringen om på den vestlige side af søen.

Aarhus Kommune var imidlertid tilhænger af linjeføringen øst om Brabrand Sø og Venstres Trafikminister Ove Guldberg ville ikke være med til ændringer, så længe Aarhus var imod.

Som bekendt endte det hele med lidt af hvert. I første omgang blev motorvejen anlagt ind til Viby. Først 25 år senere - i 1994 - blev motorvejen forbi Aarhus åbnet. Og den endte som bekendt med at gå vest om Brabrand Sø.

Mon ikke hovedparten af de, der i dag bor i Åby og Hasle, er meget godt tilfredse med den beslutning? Den oprindelige løsning havde giver mange en motorvej i baghaven, og det er der ikke mange der ønsker.

Søg selv - sådan kommer du i arkivet

Som abonnent på Århus Stiftstidende har du også adgang til dagens e-avis. Og når du er inde på den kan du bladre tilbage i samtlige de aviser, vi har udgivet i bladets 225-årige historie. Samtlige er skannet ind og ligger som e-aviser.

Du kan både finde frem til en bestemt avis ved at søge på datoen.

Men du kan også søge artikler om bestemte emner eller personer frem i både artikler og annoncer. Hvis du vil det, så kan vi anbefale at være specifik i søgningen. Hvis du for eksempel søger på Ceres Top, så får du alle de sider, hvor afarter af ordene Ceres og Top optræder. Det kan være Ceres i en annonce og en artikel om Pontoppidan på samme side. Så prøv med citationstegn "Ceres Top" i stedet - så søger den kun på den eksakte formulering.

Hvis du gerne vil kigge med i arkivet men ikke har adgang, så er indgangsbilletten såre billig: For 49 kroner kan du prøve avisen og søge ubegrænset i arkivet i en måned. Se mere om tilbuddet på stiften.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce