Annonce
AGF

Kom på stadion til sidste hjemmekamp – og støt AGF’s Julehjælp

Jo flere tilskuere på stadion til årets sidste hjemmekamp 8. december - jo flere penge til trængende østjyder. AGF's Julehjælp er er seneste initiativ fra klubben. Foto: Ole Nielsen og AGF
Et nyt initiativ skal samle tusindvis af kroner ind til trængende østjyder. Jo flere der kommer på stadion, des mere julehjælp kan deles ud.

AARHUS: Årets sidste hjemmekamp kan blive en kold fornøjelse, da den spilles 8. december, men med et nyt initiativ håber AGF at trække 10.000 tilskuere på stadion.

Initiativet hedder ”AGF’s Julehjælp”, hvor man med hjælp fra klubbens fans og tilskuere vil samle ind til julehjælp til værdigt trængende østjyder.

For hver tilskuer, der møder frem til kampen 8. december, vil AGF ved hjælp af klubbens sponsorer donere mindst 100 kr. til en julepakke. Klubbens ambition er at samle 1 mio. kr. ind til julehjælp – hvilket kræver 10.000 tilskuere i form af billetkøbere, sæsonkortholdere og sponsorer.

Annonce

2.500 pakker

AGFs julehjælp sker i samarbejde med seks lokale hjælpeorganisationer: Børnenes Kontor Aarhus, Røde Kors (Aarhus, Syddjurs, Faurskov og Skanderborg), Kirkens Korshær, Dansk Folkehjælp, Frelsens Hær og Hjemløse i Aarhus.

Organisationerne står for at uddele julehjælpen til de værdig trængende, som de har kontakt med. Og takket være velvillig opbakning fra en række af AGF’s sponsorer kan de seks organisationer tilsammen uddele mere end 2.500 julepakker. Indholdet af julepakkerne vil blive tilpasset organisationernes ønsker, og pakkerne vil som minimum have en værdi på 100 kroner og vil bestå af kolonialvarer og/eller gavekort til forskellige oplevelser.

Og jo flere tilskuere, der kommer til kampen, desto større værdi vil pakkerne have. Målet er at indsamle en million kroner. Det kræver 10.000 mennesker i Ceres Park til kampen 8. december.

- Det er et ambitiøst mål. Men ikke urealistisk. For det kendetegner AGF og Aarhus, at fællesskabet viser sin styrke, når der er behov for det. Så selv om det bliver en kamp i en kold tid, så håber vi, at Aarhus vil vise sin varme og møde op, så flest mulige kan få en hånd til jul - og samtlige tilskuere tæller. Derfor kan vi kun opfordre alle, der har mulighed for det, til at møde frem til årets sidste hjemmekamp og dermed støtte det gode formål. Jo flere vi er, desto større beløb samler vi ind til de århusianere, der trænger mest, lyder opfordringen fra Morten Lerke fra AGF.

Stiften støtter AGFs Julehjælp

Også byens avis støtter det nyt initiativ:

- Det er et fremragende projekt, som vi selvfølgelig gerne vil bakke op om. Vi støtter altid byens hold, men for en gangs skyld er det også en større sag, vi støtter. Det er et rigtig godt projekt i vores overflodssamfund, og der er altid behov for hjælp til de dårligst stillede. Vi formåede at samle 22.000 tilskuere til avisens fødselsdagskamp på stadion i oktober, så mange kommer der nok ikke på en kold decemberdag, men kan vi samle bare halvdelen vil det også være fantastisk, siger Århus Stiftstidendes chefredaktør, Jan Schouby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Annonce