Annonce
Livsstil

Komforten er i højsædet hos Boses støjreducerende høretelefoner

Vores testeksemplar af Bose QuietComfort 35II har et industrielt stål-look, men høretelefonerne fås også i sort. Foto: Silas Bang

QuietComfort 35II har mere end ét år på bagen, men er stadig blandt markedets bedste bud på støjreducerende høretelefoner. Og er for nylig også blevet mere "smarte".

En blød, polstret ørekop.

Sådan beskriver Bose selv den ring, der omkranser dine ører, når du bruger deres nyeste støjreducerende høretelefoner. Navnet er med god grund QuietComfort med endelsen 35II.

Komforten er nemlig i højsædet hos Bose, som på det område fortsat har et overtag over Sony, der modsat leverer en stærkere støjreducering. Hvor Bose omkranser ørerne, føles det lidt, som om Sonys WH-1000XM3 omklamrer. Og på toppen af hovedet presser Boses høretelefoner også mindre mod skallen end konkurrentens.

Det er en vigtig forskel, hvis du gerne vil bruge høretelefonerne over en længere periode.

Annonce
Høretelefonerne kommer sammen med et sort etui med en lomme til de to kabler. Foto: Silas Bang

Simple løsninger

Støjreduceringen er dog også god hos QuietComfort 35II, der måler udefrakommende støj og forsøger at eliminere den. Især kontinuerlig støj som en summen fra computeren eller trafikstøj forsvinder, mens stemmer stadig kan høres, men mere bliver til en mumlen i baggrunden.

Jeg savner dog en eller anden indikation på, om jeg har sat støjreduceringen til høj, lav eller helt fra, når høretelefonerne placeres på ørerne.

Niveauet skifter man på en knap på siden af den ene ørekop. Samme knap kan med en nylig opdatering indstilles til at tilkalde Google Assistant, så høretelefonerne kan blive mere "smarte". På den måde kan man med stemmen få spillet den musik, man ønsker, eller få svar på spørgsmål via Google. Desværre kan man så ikke længere bruge knappen til at justere støjreduceringen.

Komforten er i højsædet hos Bose, der med bløde puder og en dyb ørekop er behagelig at have på i længere tid. Foto: Silas Bang

Lidt flad bas

På modsatte ørekop er der knapper til at skifte sang eller stoppe musikken. Der kan man samtidig med et langt pres tilkalde Apples stemmeassistent Siri, hvis man har en iPhone.

Pardannelsen med en telefon foregår nemt, når man har hentet Boses app. Der er dog desværre kun ganske få indstillingsmuligheder i appen, så man kan for eksempel ikke justere bassens styrke. Det er ærgerligt, da den ellers gode lyd, der kommer ud af høretelefonerne, er lidt flad på bas-siden.

Samtidig er Bose QuietComfort 35II lydmæssigt bestemt ikke ret gode til telefonopkald.

Bose QuietComfort 35 II kan også købes i sort. Pr-foto

Komforten er essentiel

For mig opvejer den gode komfort dog meget, for hvis over-ear-høretelefoner for hurtigt bliver ubehagelige at have på, betyder det andet ikke meget. Og der klarer Bose sig godt.

Men jeg ser frem til at prøve næste version. Den byder forhåbentlig på lidt tungere lyd ved musikafspilning med indstillingsmuligheder, et batteri, der kan holde længere end de ellers udmærkede 20 timer, og en selvstændig knap til Google Assistant.

Pris og tilgængelighed: Bose QuietComfort 35II kan købes i danske butikker og på nettet til 2349 kroner. De fås i farverne sølv og sort.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce