Annonce
Aarhus

Kommentar: Fugle på taget eller cykelstier på jorden

Fotos: Scanpix
Annonce

Er man vild med at cykle - og det er flere og flere århusianere - er der herlig læsning i den cykelhandlingsplan 2017, som byrådet forventes at vedtage inden sommerferien.

Planens 50 sider er nemlig stoppet til randen med projekter, som skal gøre det lettere at være cyklist.

Helt deroppe, hvor komiker Jacob Haugaard var, da han i 1994 kom i Folketinget på et valgløfte om medvind på cykelstierne, er cykelhandlingsplanen dog ikke.

Men den er tæt på. Cykelhandlingsplanen foreslår nemlig, at man opfører læhegn på cykelstier, der er særligt udsat for vestenvind. I håb om at cyklistens hårdeste modstander taber pusten.

Motionister med dyre racercykler og ambitioner om at cykle hurtigt og langt vil slikke sig om munden, når de læser om de supercykelstier - velostradaer - der skal forbinde de største forstæder med midtbyen - og vel at mærke på en måde, så cyklisterne slipper for evindelige opbremsninger ved lyskryds og på lange stræk kan køre ude i Guds egen natur. Tæt på fugle, køer, blomster og andet godt. Og her og der med et læhegn til at skærme mod vinden.

Men rolig nu. Inden supermotionisterne farer ud og udskifter den dyre racercykel med en endnu dyrere model, skal de vide, at cykelstier er dyre at anlægge.

En velostrada mellem Hasselager og midtbyen kommer for eksempel til at koste cirka 20 millioner kroner. Og prisen på samtlige otte planlagte velostradaer løber op i cirka 180 millioner kroner.

Aarhus Kommune er ikke i nærheden af at have så mange penge sparet op til cykelstier, så et nærliggende spørgsmål melder sig:

Er den her cykelhandlingsplan fugle på taget eller cykelstier på jorden?

Svaret er, at den er begge dele.

For Aarhus Byråd har trods alt afsat 84,2 millioner kroner, som er til rådighed, så nogle af elementerne i cykelhandlingsplanen kan gennemføres i løbet af de næste fire år.

2,5 millioner kroner er øremærket en cykelsti mellem Solbjerg og Beder.

Tilbage er 81,7 millioner kroner.

Hvis Aarhus Byråd nikker ja til dem, rummer cykelhandlingsplanen en vifte af forslag, der skal gøre det lettere at være cyklist.

Mest bemærkelsesværdigt blandt forslagene er en ny højklasset hovedrute mellem Risskov og Marselisborg Skov via Dokk1.

19 millioner kroner er der afsat til denne velostrada, og det lyder en hel del billigere, end det i virkeligheden er.

Cykelstien forventes nemlig at koste omkring 30 millioner kroner.

Derfor er det heldigt, at forligspartierne bag Transportministeriets cykelpulje, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF, radikale og Enhedslisten, i december sidste år besluttede at bidrage med 12,8 millioner kroner til velostradaen mellem Risskov og Marselisborg Skov.

Og statslig velvilje kan meget vel betyde, at det ikke er helt så meget op ad bakke for cykelhandlingsplanen, som det ser ud til.

For eksempel betød en aftale i foråret 2015 mellem den daværende regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten en statsstøtte på 24,7 millioner kroner til cykelparkering i Aarhus Kommune.

Eksemplerne viser, at har man det rigtige projekt, så lader det sig gøre at lokke penge til fremme af cyklisme ud af Folketinget.

Dertil kommer, at der på tværs af Aarhus Byråd er stor velvilje over for den cyklisme, der anses for at være et af svarene på den evige trængselsproblematik i en by, der med udgangen af marts rundede 340.000 indbyggere. Det er en stigning i indbyggertallet på 6,7 procent på blot fem år.

Og det er en stigning, der bør inspirere til trafikpolitisk kreativitet. For i samme periode voksede antallet af privatbiler i Aarhus Kommune med 12,7 procent.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Tyve stjal pengeskab fra skole

AGF

AGF-medaljer solgt for formue - og så smed sælger lige en spillertrøje oven i handlen

Aarhus For abonnenter

Forråelse i ældreplejen: - Det er aldrig et spørgsmål om, at nogen er onde

Bakken Bears

Bakken Bears henter amerikaner: Nærmer sig komplet trup

Annonce