Annonce
Danmark

Kommentator før tale: Mette F. holder Europa ud i strakt arm

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Statsministeren mangler at vise, at hun prioriterer Europa højt, mener politisk kommentator Noa Redington.

- Jeg har altid selv været stærk tilhænger af det europæiske samarbejde, og jeg vil altid være det.

Sådan sagde Mette Frederiksen (S), da hun som oppositionsleder i januar sidste år holdt tale ved Europakonferencen i København, som bliver arrangeret af Tænketanken Europa.

Tirsdag skal Mette Frederiksen igen tale ved dette års Europakonference, nu i rollen som statsminister.

Og det skal blive spændende at høre, om hun holder fast i ordene fra sidste år, mener politisk kommentator Noa Redington.

- Efter hun er blevet statsminister, har Europa helt åbenlyst hverken været hendes første,- anden- eller tredjeprioritet, siger han.

- Hun har haft en tendens til at holde det europæiske samarbejde ud i strakt arm. Som for at understrege over for danskerne, at det med Europa er vigtigt, men så er det altså heller ikke vigtigere.

- Det er lidt interessant, om statsministeren har tænkt sig at fastholde den attitude, eller om hun måske vil gå mere helhjertet ind i det europæiske samarbejde, siger Noa Redington.

Senest har der i EU og på Christiansborg været debat om, hvor meget Danmark og andre lande fremover skal betale til EU's budget.

Her har regeringen det standpunkt, at Danmark fortsat skal holde sit bidrag til EU-budgettet på 1,00 procent af bni, der kan beskrives som et mål for et lands velstand.

- Det er en position om ikke at skulle betale mere.

- Men samtidig er der et stigende ønske om, at EU skal håndtere klimakrise, skal styrke Frontex (samarbejde om at beskytte EU's ydre grænser, red.) og styrke samarbejdet om immigration fra Nordafrika, siger Noa Redington.

Med Storbritanniens udtræden af EU om få dage savner den politiske kommentator at høre Mette Frederiksen reflektere over, hvilke alliancer Danmark bør søge, nu hvor den traditionelt tætte samarbejdspartner snart er væk.

Noa Redington mener, at tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) gradvist blev mere engageret i europapolitikken, og at det kunne ses, da han i 2015 for anden gang indtog statsministerposten.

Redington forventer at se Mette Frederiksen gennemgå samme udvikling.

- Fordi det er så indlysende rigtigt, at Danmark er afhængig af det europæiske samarbejde, siger han.

/ritzau/

Annonce
Link om program fra Tænketanken Europa.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce