Annonce
Indland

Kommentator: Konstituering er signal til Messerschmidt

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Morten Messerschmidt glimrer ved sit fravær i Dansk Folkepartis nye ledelse, siger kommentator Hans Engell.

Dansk Folkeparti har nedsat sin ny bestyrelse for sin folketingsgruppe. Ind er trådt Rene Christensen og Marie Krarup. Dermed er der ikke fundet plads til stifter og tidligere formand Pia Kjærsgaard eller profilen Morten Messerschmidt.

For førstnævnte er det ingen overraskelse for politisk kommentator Hans Engell. For sidstnævnte ser Hans Engell et klart signal fra ledelsen i partiet.

- Det er et klart signal fra Kristian Thulesen Dahl (formand for Dansk Folkeparti red.) om, at man gerne vil holde ham lidt ud i strakt arm.

- Morten Messerschmidt er kommet ridende ind fra Bruxelles på den hvide hest og har haft et fornuftigt valg i Nordsjælland. Han skal nok blive en stor mand i partiet, men det skal ske langsomt.

- Så nu skal han tilbage i dansk politik og lægge noget arbejde i udvalg og som folketingsmedlem. Men altså ikke i midten af partiets ledelse, siger Hans Engell.

Hans Engell ser ikke noget tegn på, at der er et formandsopgør eller andet på vej i partiet.

Men mere at Morten Messerschmidt under valgkampen har været fremme med markante holdninger, der ikke var afstemt eller besluttet af ledelsen i partiet.

- Han har ikke sat sit eget lys under en skæppe og har under valgkampen været fremme med mange meninger om taktiske og strategiske emner, der normalt tilkommer en partileder.

- Så jeg ser det som et klart signal om, at han nok skal komme frem i partiet. Men det fungerer ikke sådan, at man vender hjem fra Bruxelles og bliver del af ledelsen, siger Hans Engell.

Stifter af partiet og mangeårig formand Pia Kjærsgaard er heller ikke blevet del af folketingsgruppens bestyrelsen. Men det var heller ikke ventet, siger Hans Engell.

- Det er hendes egen beslutning. Da hun gik af som formand, forlod hun også de ledende organer i partiet.

- Mit indtryk er, at hun vil bruge sine sidste år i dansk politik som værdikriger for vorherre. Vi kommer til at se hende i panser og plade kæmpe for det danske flag og danske synspunkter.

- Men de store ting såsom hvor partiet skal placere sig politisk, det kommer ledelsen til at beslutte, siger kommentatoren.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce