Annonce
Aarhus

Kommune ignorerede advarsler om kollapstruet rutebilstation i 34 år

Aarhus rutebilstation har været delvist afspærret siden oktober sidste år grundet nedstyrtningsfare. Foto: Tv2 Østjylland
Siden 1985 har Aarhus Kommune af hele 14 omgange ignoreret advarsler om kollapstrussel under Aarhus rutebilstation.

Aarhus: Da Aarhus rutebilstation tilbage i oktober blev afspærret som følge af risiko for kollaps, kom det frem, at Aarhus Kommune allerede i 2010 var blevet advaret.

Det betød, at store dele af bustrafikken siden har været omdirigeret, og at busselskaber som Flixbus og Kombardo er flyttet.

Nu viser det sig, at historikken for advarsler går endnu længere tilbage. Det skriver Tv2 Østjylland.

I 34 år har Aarhus Kommune nemlig ignoreret, at betondækket under Aarhus rutebilstation var beskadiget og udsat for trussel om kollaps.

Det viser flere rapporter, som TV2 Østjylland har fået indsigt i.

Her står der blandt andet, at der allerede i 1985 "overalt er konstateret utætheder", og at "beton- og asfaltbelægning overalt er i meget dårlig stand".

Det bekræfter også Chef for Ejendomme i Aarhus Kommune, Katharina Nyborg, over for Tv2 Østjylland.

- Man blev opmærksom på det i 1985, men man har siden 2007 løbende udskudt vedligeholdelsesprocessen, fordi man ikke har været sikker på, om rutebilstationen måske skulle flyttes, siger hun.

Senere hen - i 1992 - konkluderedes i en rapport, at 'bæreevnen over perron 2 ikke er god'. Mellem 1992 og 1999 rykkedes der flere gange for en nærmere undersøgelse af dækkets bæreevne, hvilket blev ignoreret.

I 2001 fremlagde Rambøll et notat, hvor de skrev: 'risiko for færdsel med busser kan medføre kollaps af dækket i større eller mindre områder'.

I et internt notat skrev den tekniske forvaltning i kommunen dog, at man afventede at undersøge nærmere, til der var truffet en beslutning om rutebilstationens fremtidige placering.

I 2010 fremlagde Rambøll endnu en rapport, hvor man påpeger, at betontaget er beskadiget. Siden da og frem til 2019 har ingen ingeniører med ekspertise på området besigtiget betondækket.

Tv2 Østjylland har til aften forelagt de nye oplysninger til Jan Ravn Christensen (SF), medlem af Aarhus Byråds Teknisk Udvalg, som siger, at han ikke har været bekendt med betondækkets dårlige stand, før rutebilstationen blev afspærret i 2019.

- Vi burde have været orienteret, og det burde aldrig kunne komme så langt ud, at man skal til at afspærre og rydde stationen. Det er en helt håbløs situation, siger Jan Ravn Christensen til Tv2 Østjylland.

Anlægget under Aarhus rutebilstation blev opført i 1953. Op igennem de næste tyve år efter den første advarsel i1985, ignorerede kommunen hele 14 advarsler og undersøgelser, hvor entreprenørfirmaer problematiserede det underliggende betondækkes stand og mulige nedstyrtningsfare.

Og det viser sig altså nu, at både omkostninger og besvær, som sagen har resulteret i, kunne have været undgået langt tidligere.

- Ejendomsforvaltningen i Teknik og Miljø har ikke formået at råbe vagt i gevær til politikerne tidligt nok. Det har været afdelingens ansvar at holde politikerne oplyst om forholdene, siger Katharina Nyborg.

Sidst i 1990'erne undersøgte Aarhus Kommune mulighederne for at ændre placeringen af rutebilstationen, men siden 1985 har den været fast placeret på hjørnet af Fredensgade og Sønder Allé i Aarhus' midte.

- Man har udskudt behovet for genopretning, fordi man ikke vidste, om rutebilstationen på et tidspunkt skulle flyttes. Normalt er det ellers bedst løbende at vedligeholde bygninger og anlæg, fordi man herved fastholder anlæggets værdi bedst muligt. Jeg tør ikke sige noget om, hvor meget man ville have sparet, hvis man ikke havde udskudt det, siger Katharina Nyborg.

Fremtiden for Aarhus rutebilstation er endnu uvis, og der vil endnu gå mere end en måned, før der kommer nyt i sagen.

- Vi har haft gang i forskellige undersøgelser, taget prøver af parkeringskælderens dæk og ingeniørberegninger af konstruktioner, og så skal ingeniørerne tolke på de svar og rapporter, der kommer. Så omkring uge tolv forventer vi at kunne sige, hvilken vej der er fornuftig at gå, sagde Katharina Nyborg til Tv2 Østjylland tilbage i januar.

For nu er det tre måneder siden, at rutebilstationen blev afspærret, og 411 måneder siden, at man modtog den første advarsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce