x
Annonce
Aarhus

Kommune ignorerede advarsler om kollapstruet rutebilstation i 34 år

Aarhus rutebilstation har været delvist afspærret siden oktober sidste år grundet nedstyrtningsfare. Foto: Tv2 Østjylland
Siden 1985 har Aarhus Kommune af hele 14 omgange ignoreret advarsler om kollapstrussel under Aarhus rutebilstation.

Aarhus: Da Aarhus rutebilstation tilbage i oktober blev afspærret som følge af risiko for kollaps, kom det frem, at Aarhus Kommune allerede i 2010 var blevet advaret.

Det betød, at store dele af bustrafikken siden har været omdirigeret, og at busselskaber som Flixbus og Kombardo er flyttet.

Nu viser det sig, at historikken for advarsler går endnu længere tilbage. Det skriver Tv2 Østjylland.

I 34 år har Aarhus Kommune nemlig ignoreret, at betondækket under Aarhus rutebilstation var beskadiget og udsat for trussel om kollaps.

Det viser flere rapporter, som TV2 Østjylland har fået indsigt i.

Her står der blandt andet, at der allerede i 1985 "overalt er konstateret utætheder", og at "beton- og asfaltbelægning overalt er i meget dårlig stand".

Det bekræfter også Chef for Ejendomme i Aarhus Kommune, Katharina Nyborg, over for Tv2 Østjylland.

- Man blev opmærksom på det i 1985, men man har siden 2007 løbende udskudt vedligeholdelsesprocessen, fordi man ikke har været sikker på, om rutebilstationen måske skulle flyttes, siger hun.

Senere hen - i 1992 - konkluderedes i en rapport, at 'bæreevnen over perron 2 ikke er god'. Mellem 1992 og 1999 rykkedes der flere gange for en nærmere undersøgelse af dækkets bæreevne, hvilket blev ignoreret.

I 2001 fremlagde Rambøll et notat, hvor de skrev: 'risiko for færdsel med busser kan medføre kollaps af dækket i større eller mindre områder'.

I et internt notat skrev den tekniske forvaltning i kommunen dog, at man afventede at undersøge nærmere, til der var truffet en beslutning om rutebilstationens fremtidige placering.

I 2010 fremlagde Rambøll endnu en rapport, hvor man påpeger, at betontaget er beskadiget. Siden da og frem til 2019 har ingen ingeniører med ekspertise på området besigtiget betondækket.

Tv2 Østjylland har til aften forelagt de nye oplysninger til Jan Ravn Christensen (SF), medlem af Aarhus Byråds Teknisk Udvalg, som siger, at han ikke har været bekendt med betondækkets dårlige stand, før rutebilstationen blev afspærret i 2019.

- Vi burde have været orienteret, og det burde aldrig kunne komme så langt ud, at man skal til at afspærre og rydde stationen. Det er en helt håbløs situation, siger Jan Ravn Christensen til Tv2 Østjylland.

Anlægget under Aarhus rutebilstation blev opført i 1953. Op igennem de næste tyve år efter den første advarsel i1985, ignorerede kommunen hele 14 advarsler og undersøgelser, hvor entreprenørfirmaer problematiserede det underliggende betondækkes stand og mulige nedstyrtningsfare.

Og det viser sig altså nu, at både omkostninger og besvær, som sagen har resulteret i, kunne have været undgået langt tidligere.

- Ejendomsforvaltningen i Teknik og Miljø har ikke formået at råbe vagt i gevær til politikerne tidligt nok. Det har været afdelingens ansvar at holde politikerne oplyst om forholdene, siger Katharina Nyborg.

Sidst i 1990'erne undersøgte Aarhus Kommune mulighederne for at ændre placeringen af rutebilstationen, men siden 1985 har den været fast placeret på hjørnet af Fredensgade og Sønder Allé i Aarhus' midte.

- Man har udskudt behovet for genopretning, fordi man ikke vidste, om rutebilstationen på et tidspunkt skulle flyttes. Normalt er det ellers bedst løbende at vedligeholde bygninger og anlæg, fordi man herved fastholder anlæggets værdi bedst muligt. Jeg tør ikke sige noget om, hvor meget man ville have sparet, hvis man ikke havde udskudt det, siger Katharina Nyborg.

Fremtiden for Aarhus rutebilstation er endnu uvis, og der vil endnu gå mere end en måned, før der kommer nyt i sagen.

- Vi har haft gang i forskellige undersøgelser, taget prøver af parkeringskælderens dæk og ingeniørberegninger af konstruktioner, og så skal ingeniørerne tolke på de svar og rapporter, der kommer. Så omkring uge tolv forventer vi at kunne sige, hvilken vej der er fornuftig at gå, sagde Katharina Nyborg til Tv2 Østjylland tilbage i januar.

For nu er det tre måneder siden, at rutebilstationen blev afspærret, og 411 måneder siden, at man modtog den første advarsel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Derfor lukkede vi genbrugspladserne

De seneste dage er bil efter bil trillet ind på de fem genbrugspladser i Odder og Skanderborg kommuner efter tre ugers coronalukning. Det er en fornøjelse at opleve den gode stemning på pladserne. Vi har set frem til at servicere kunderne igen. Stemningen har været intakt, til trods for at der ved enkelte pladser har været ganske lang kø i visse tidsrum. Der har også været bred opbakning til vores særlige retningslinjer i forbindelse med genåbningen. Tak for det. Det har gjort det trygt for både medarbejdere og kunder at færdes på genbrugspladserne. At Renosyds service betyder meget for mange, har været særlig tydeligt i den seneste tid, hvor vi har fået mange spørgsmål. Blandt andet om, hvornår vi igen kan hente pap og papir. Den service har vi nu genoptaget. Storskrald igangsætter vi efter påske. Og genbrugspladserne i Ry, Hørning og Galten-Skovby holder ekstraordinært åbent i helligdagene for at mindske smittespredning. Se åbningstiderne for påskeugen på Renosyds hjemmeside. I lukkeugerne kørte Facebook-tråde og andre offentlige debatter med mange spørgsmål og stor undren over, at Renosyd havde valgt at lukke genbrugspladserne for privatkunderne. Borgernes sikkerhed er vores højeste prioritet. Det står ikke til diskussion, at myndighedernes anvisninger er grundstenen i det samfundsansvar, vi har. Ikke mindst, når det drejer sig om at bremse spredning af coronavirus. Alle medarbejdere i den offentlige sektor blev sendt hjem midt i marts, bortset fra de områder, der blev kategoriseret som kritiske funktioner. Den kategori omfattede ikke privatkunders adgang til genbrugspladserne. Derfor lukkede vi ned og måtte indskrænke vores service. Sidst i marts lød meldingen fra regeringen: ”Offentligt ansatte, der arbejder udendørs og ikke indebærer nævneværdig menneskelig kontakt, kan arbejde som normalt”. Kort tid efter kunne vi atter slå portene op til vores fem genbrugspladser og tage imod alt det affald, der var opbevaret på matriklerne i lukkeugerne. Det er vi rigtig glade for. Men som statsministeren understreger, er Danmark stadig i en alvorlig situation, hvor samfundssind er vejen tilbage til den hverdag, vi kender. Lad os med to meters afstand stå sammen om at komme igennem denne krise ved fortsat at følge myndighedernes retningslinjer. Også på genbrugspladsen. Borgerne i Skanderborg og Odder har de seneste dage vist, at vi er rigtig godt på vej.

Annonce