x
Annonce
Danmark

Kommuner får penge til flere pædagoger efter antallet af børn

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Regeringen og dens støttepartier har indgået en aftale, der skal sikre flere pædagoger i daginstitutionerne.

De første 500 millioner kroner til flere ansatte i landets daginstitutioner er snart på vej til kommunerne.

Annonce

Regeringen er sammen med De Radikale, SF og Enhedslisten blevet enige om at fordele pengene efter kommunernes børnetal.

Det betyder, at kommuner med flest børn under fem år får den største sum penge.

- Nu kommer der penge ud i alle kommuner, så man kan ansætte flere mennesker til at være der for vores børn, siger gruppeformand for SF Jacob Mark.

Han oplyser, at aftalen først skal endeligt godkendes i Finansudvalget, før pengene sendes ud til landets kommuner.

Hos Bubl, der repræsenterer pædagogerne, mener man, at de 500 millioner kroner falder på et tørt sted. Der er nemlig stor mangel på pædagoger, siger formand Elisa Rimpler.

- Alle kan se, at hverdagen for børn og pædagoger er voldsomt presset i vuggestuer og børnehaver. Det går ud over børnenes trivsel og udvikling.

- Så det haster med at få pengene brugt til ansættelse af flere pædagoger, siger hun i en skriftlig kommentar.

Pengene er blevet afsat på finansloven for 2020, og de er øremærket til pædagogisk personale. Det vil sige, at hvis de ikke bliver brugt til at ansætte flere pædagoger, skal pengene returneres.

Ifølge partierne kan der med de 500 millioner kroner ansættes mindst 1050 fuldtidsansatte pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere i daginstitutionerne.

Da der er knap 4000 daginstitutioner i Danmark, er det ikke alle, som kommer til at få del i aftalens 500 millioner kroner.

Men aftalen skal heller ikke stå alene, bemærker Jacob Mark. Det gør han med henvisning til forhandlingerne om en lov om minimumsnormeringer.

- De 500 millioner kroner kommer ikke til at løse alle problemer. Det vil de langtfra. Men de 500 millioner er første skridt.

- Nu skal vi have forhandlet loven om minimumsnormeringer, og så stiger det her beløb fra år til år, indtil man i 2025 sætter 1,6 milliarder kroner af om året. Og det er noget, der vil kunne mærkes, siger han.

Forhandlingerne om en lov om minimumsnormeringer handler om, hvordan man finder en model, der fremover sikrer en voksen til tre vuggestuebørn og en voksen til seks børnehavebørn.

Kernen i diskussionen er, om man skal tælle minimumsnormeringer på institutionsniveau, eller om det skal gælde som et gennemsnit for de enkelte kommuner.

Beløbet blev aftalt i december ved indgåelsen af finansloven for i år. Men efterfølgende har der været udbredt kritik af, at løftet om at levere minimumsnormeringer er blevet oversolgt.

Finansminister Nicolai Wammen (S) har sagt, at de penge, som er sat af, rækker til en model på kommuneniveau og altså ikke institutionsniveau.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kæmpe tak til undervisere og ”forældre-tutorer” for den store indsats

Vores børn og unges trivsel og læring er vigtig. Også selvom vores hverdag er vendt på hovedet. Og vi endnu ikke ved, hvor længe nedlukningen kommer til at vare. Det er imponerende at se den enorme indsats, som de danske gymnasie- og skolelærere lægger for dagen i øjeblikket. Hvordan de engagerer børn og unge. Hvordan de skaber en så normal hverdag, som det overhovedet er muligt. I en unormal tid. På vores lokale gymnasium har lærerne været klar fra første dag. Med virtuel undervisning, virtuelt gruppearbejde og travle skoledage. Med undervisere, der er i hopla. Hvor der er plads til sjov. Alt imens de unge bliver udfordret af ny viden. Det er bare flot. Det samme hører jeg fra flere forældre til børn i fri- og folkeskoler. Der er fuld damp på. Lærerne knokler for at sikre, at børnenes hverdag kører. Selvfølgelig er der skønhedsfejl, plads til forbedring. Men fremfor alt er det utrolig positivt at se, hvordan teknologien bliver brugt. Hvordan alle kaster sig over de nye udfordringer. Men jeg taler også med forældre, der mildt sagt er presset af at være hjælpelærere mange timer hver dag. Samtidig med at de selv skal passe fuldtidsarbejde med opgaver, der skal løses. Virtuelle møder med kollegaer og kunder, der skal holdes. At den nye hverdag kan være svær at få til at gå op. Og det er der vel sådan set ikke noget at sige til. Alle løfter ekstra opgaver i denne tid. Vi må hjælpes ad. Vi må være klar til at trykke på PYT-knappen, de gange hvor vi eller andre ikke kommer i mål, som vi kunne ønske os. Det tror jeg såmænd også, at lærerne i den anden ende er klar over. Men lige nu, midt i den globale sundhedskrise, bør vi trods alt glæde os over, at mange skoler og gymnasier lykkes med at engagere børn, unge og forældre – i et stærkt og nødvendigt samarbejde. Det er sammenhold.

Aarhus

Så klappede fælden: Serie-svindler fanget efter forvirrende løgne i Aarhus

Aarhus

Øllet kunne alligevel blive billigere: Lørdag er de gyldne dråber gratis på Aarhus-værtshus

Annonce