Annonce
Kultur

Komplekst og overraskelsesfyldt teater

MJMSOLO - Dramatiker Line Mørkeby på Katapult i Aarhus med stykket Bye Bye You You

Teater. »Bye Bye Yue Yue« på Teater Katapult er et spændende iscenesat kaloriefyldt dramatikereksperiment som dog mere kommenterer sig selv end det flytter livsanskuelser.

Annonce

Man skal holde tungen lige i munden for at følge med i alle de dramaturgiske finesser som Line Mørkeby udfolder i »Bye Bye Yue Yue«. Og ikke nok med det, Mørkeby har også snurrigt indskrevet sig selv i en hovedrolle i stykket. Sophie Zinckernagel spiller Line - altså Line Mørkeby.

Hvorfor så det? For gennem teatret at råbe vagt i gevær i forhold til den ondskab og grusomhed som verden er fyldt af og derved bringe fokus på verdensfrelse og barmhjertighed. For at diskutere om teatret kan forandre verden eller om det er noget opreklameret sludder. For at kaste lys på hvor grænsen går mellem fiktion og virkelighed.

Anfægtet og stærkt påvirket af den dødbringende fortræd og de seksuelle overgreb som overgår børn rundt om i verden har Mørkeby skrevet en tekst som på avanceret vis konstant detonerer sig selv i en kredsen omkring ondt versus godt, ødelæggelse versus frelse.

Virkelighedsfragmenter om den lille trafikuheldsramte kinesiske pige Yue Yue, som blev ignoreret og efterfølgende døde og en række seksuelt misbrugte småpiger mikses sindrigt med en opdigtet fortælling om en prostitueret kvinde som har en pædofil-nekrofil kunde. Ud af det fødes et 'frelser-projekt', som ifølge min teateroplevelse kaster mere fokus på teatergreb og teatrets formåen end det rusker op i et blik for virkelighedens vilkår.

Emil Hansens iscenesættelse er raffineret. Hvad Hansen ikke har kunnet få ud af hvidt papir og sort maling. Sophie Zinckernagel, Peter Zandersen og Kaja Kamuk ruller metervis af papir ud på scenen.

De skærer, flår og kruser det sammen. De skriver med sorte streger på det, på sig selv og på hinanden. De propper sortvædet stof i flaben på Line. Line udstopper sig selv med sort papir. Papir og maling (pen) er et billede på dramatikeren. Og de bliver i et arrangement fyldt med overraskelser og energi til et limboland mellem virkelighed og fiktion: til vægge med vinduesåbninger som performerne spiller ud i gennem. Til dyner de ligger under. Til skærme for skyggespil.

Malingen bliver til bogstaver, ord, tegn, sæd og blod - og sågar til en vædet svamp der giver associationer til den korsfæstede Jesus. Papiret bliver også til regn som man kan opleve som dramatikerens tårer eller sved. Universet minder os - sammen med performernes kinesiske pagehårsparykker - om Yue Yue's skæbne.

Undervejs lægger performerne også på sofistikeret vis stemme til hinandens tale. Forestillingen er konstant på mange måder selvkommenterende. I det scenografiske, i replikkerne og med advarende rulletekster.

Traditionelle psykologiske roller er udskiftet med figurer som med forvrænget stemmeføring og højspændte kroppe repræsenterer ideer og følelsesmæssige tilstande.

Sophie Zinckernagel gestalter med karisma og tyngde Line og lægger i et flot nærværende spil krop til en kompleks diskussion om dramatikerens funktion og muligheder. Kaja Kamuk har både stemme og fysik til at udfylde rollen som Yue Yue, der prikker og puffer til eksponeringen af dramatikerens dilemmaer. Og Peter Zandersen spiller med nerve og nærvær den pædofil-nekrofile kunde.

»Bye Bye Yue Yue«

#####¤

Manuskript: Line Mørkeby. Iscenesættelse: Emil Hansen. Scenografi: Vignir Jóhannsson. Medvirkende: Sophie Zinckernagel, Peter Zandersen og Kaja Kamuk. Produktion: Teater Katapult. Urpremiere på Katapult 27. marts kl. 20. Set 28. marts kl. 20. Spiller t.o.m. 12. april.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Noget for Aarhus? Billig og meget let letbane på vej

AGF

AGF-træner klar til sølv-brag: Det er jo helt vildt, at vi står her og nu kun er to point efter FCK

Annonce