Annonce
Kultur

Koncert skal forskønne Aarhus Lufthavn

<p>Fra transitsted til selve destinationen, lyder det om koncerten, der er det første fremstød i et forsøg på at gøre Aarhus Lufthavn til et mere attraktivt sted. Arkivfoto</p>

I et forsøg på at forny lufthavnen, har man sluppet kreative kræfter løs i Tirstrup. Værket Night Is Also A Sun (Airport Suite No. 1) uforsker kvaliteterne i den mørke årstid. Lyt med torsdag.

Aarhus Lufthavn er i færd med en bemærkelsesværdig transformation.

Annonce
<p>Troels Primdahl står bag værket »Night Is Also A Sun (Airport Suite No. 1)«, der kan opleves torsdag aften i Aarhus Lufthavn. Foto: Nygaard.</p>

Kreative kræfter fra kunstens verden er nemlig sluppet løs i bygningerne i Tirstrup, omtrent 35 kilometer fra Aarhus.
På initiativ af Kim Bisgaard, tidligere leder af Godsbanen og nuværende partner i Innovation Lab, opstod ideen om at give den omkring 70 år gamle lufthavn en grundig makeover.

koncert i aarhus lufthavn

»Night Is Also A Sun (Airport Suite No. 1)« kan opleves i Aarhus Lufthavn torsdag 22. oktober kl. 20.15.
Adressen er Ny Lufthavnsvej 24, 8560 Kolind.
Billetten koster 70 kr. eller 50 kr. for studerende.
Der kører en gratis shuttlebus fra Musikhusets p-plads kl. 19.30. Den kører retur til Aarhus kl. 21.15.
Der er plads til knap 50 personer i bussen. For at sikre sig en plads: Find arrangementet på place2book.com
Troels Primdahl har komponeret værket, der fremføres af ensemblet Decoda samt trommeslageren Christian Windfeld.
Koncerten er det første fremstød i initiativet »Aarhus Lufthavn 2.0«, der har til formål at forskønne de gamle bygninger.
Bag arrangementet står AUT - Aarhus Unge Tonekunstnere.

Og siden Aarhus Lufthavn i forvejen puslede med tanker om at forskønne stedet, takkede direktør Peter Høgsberg ja til planen »Aarhus Lufthavn 2.0«
Som del af alt dette blændes der torsdag 22. oktober op for koncerten »Night Is Also A Sun (Airport Suite No. 1)«.

Ensemble fra New York

Værket er skrevet af den århusiansk/Berlin-baserede Troels Primdahl; et yngre stortalent af en komponist, instruktør og koreograf, som for nylig instruerede madoperaen »Dust« på Teater Katapult.

»Night Is Also A Sun (Airport Suite No. 1)« opføres af New York-ensemblet Decoda med gæsteoptræden af den prisvindende percussionist og trommeslager Christian Windfeld.

Om værket hedder det, at det »udforsker kvaliteterne i den mørke årstid, hvor indadvendthed og intimitet får lov at tage over.«
Og videre:

»I kontrast til lufthavnens karakter som transitsted, skaber han (Troels Primdahl, red.) en ramme for nærhed og tryghed og leder publikum gennem intense musikalske stemningsforløb. Samtidig bruger han lufthavnens arkitektur som et aktivt element i de komponerede lydlandskaber.«

Unikt fremstød

Koncerten er blevet til i et samarbejde med AUT - Aarhus Unge Tonekunstnere.
Og skal man tro arrangørerne, bliver der tale om »en unik koncertoplevelse iscenesat blandt blinkende biludlejningsreklamer og check-in skranker i lufthavnens afgangshal«.

AUT kan til næste år fejre 50 års jubilæum. Gennem alle årene har tonekunstnerne stået bag et hav af spektakulære koncerter.
Arrangementet torsdag er den første satsning i det nævnte »Aarhus Lufthavn 2.0« fremstød.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mere tilskud til hurtigt internet - hvor der er behov for det

Som vi fortalte mandag, så vil Aarhus fortsætte med at vokse i vildskab i de kommende år. Med hvad deraf følger. Trafikkaos, for eksempel. Af samme grund arbejder kommunen med trafikplaner, som skal sikre, at vi også i fremtiden kan komme på arbejde. De handler blandt andet om Marselistunnel, flere spor på motorvejen, Kattegatbro og andre, hamrende dyre investeringer, som kan tage spidsen af trængslen. En idé, som af gode grunde ikke indgår i planen - fordi det selvfølgelig ikke primært bør være storbyen, som tager det initiativ - kunne oplagt handle om at sikre, at der er hurtige netforbindelser i kommunerne rundt om byen. Det vil give flere mulighed for at etablere højteknologiske firmaer i udkanten af metropolen, og det vil give flere ansatte i Aarhus-virksomheder mulighed for at arbejde hjemme, hvilket også vil bidrage til mindre trængsel på vejene. Hidtil har staten faktisk interesseret sig for at udbrede hurtigt internet i udkantområderne qua bredbåndspuljen, som giver tilskud til at sætte fart på internetforbindelserne i områder, hvor det dårligt betaler sig for netudbyder-selskaberne. Men den ordning var kun en hårsbredde fra at blive skrottet, da den nye S-regering fremlagde sit første finanslovsudkast. Heldigvis er regeringen nu - efter at Avisen Danmark har stillet kritiske spørgsmål til beslutningen - kommet på andre og bedre tanker. Nu er den parat til at lade puljen fortsætte - dog med den tilføjelse, at den vil fremskynde en evaluering af, hvordan pengene er blevet brugt hidtil. Hvilket er en rigtig god idé. For det er en kendsgerning, at i hvert fald det første år røg masser af tilskudskronerne til adresser i byområder, mens ensomt liggende huse på bl.a. Djursland ikke kunne få tilskud, fordi der var forrygende fejl i kortmaterialet over bredbåndsmulighederne landet over. Ret skal være ret. Med tiden blev kortmaterialet justeret, så Djursland har fået en pænt stor portion af støttekronerne i de seneste år. Men hvor mange husstande og virksomheder på Djursland og i andre udkantsegne af landet, der stadig hænger i netbremsen, er der næppe nogen, der har overblik over. Så lad os få det kortlagt i en fart, så pengene ryger derhen, hvor der er mest behov for dem, når regeringen atter åbner for kassen.

Annonce