Den lukningstruede station har et stort potentiale og kan blive et knudepunkt for trafikken, mener lokal forkæmper. Kommende debatmøde skal lægge pres på beslutningstagerne.
Fremtiden for Kongsvang Station er stadig langt fra en afklaring. På den ene side står en række lokale og taler varmt for en bevarelse og en bedre udnyttelse af stationen, og på den anden side undersøger Midttrafik, kommunen og regionen, om stationen bliver en hindring for den kommende Letbane.
Igennem snart et år har fremtiden for den lille station under Skanderborgvej svævet i en slags limbo. I første omgang blev det foreslået af Midttrafik at lukke fire stationer syd for Aarhus, heriblandt Kongsvang, for at sikre, at den kommende Letbane kan følge køreplanen med fire afgange i timen.
Det fik den lokale ingeniør Jesper Sejersen op af stolen. I løbet af få måneder havde han samlet flere end 1.100 underskrifter ind, som ligger klar til aflevering, når der skal sættes trumf på. I mellemtiden har han holdt møder med både byrådspolitikere fra Aarhus Kommune, regionsmedlemmer og Midttrafik, som er de tre aktører, der står med den endelig beslutning om stoppestedets fremtid.
En af begrundelserne for at nedlægge stationen er, at det ville kunne give forsinkelser, når der med Letbanens indtog vil blive fire afgange i timen hver vej på ét spor.
Et andet argument for at lukke stationen ved Viby er, at kun få passagerer bruger stoppestedet. Men det argument køber Jesper Sejersen ikke.
Han mener, at placeringen af stationen er ideel, den er bare gemt væk og for svær at komme til.
»Stationen er jo Aarhus' bedst bevarede hemmelighed. Den er svær at få øje på, og man har fjernet billetautomaten og droppet rejsekortautomat, så man kun kan bruge klippekort. Det er jo med til at gøre, at der er færre brugere. Men ved at lave en trappe på hver side af Skanderborgvej, kan man udnytte stedet her som et trafikknudepunkt, og en parkeringsplads til pendlere ville også kunne give mere liv,« lyder det fra Jesper Sejersen, der sidder på bænken ved stationen og fortæller om den lange kamp for at sikre Kongsvangs fremtid.
Kort efter kommer et tog forbi. Fem unge mennesker stiger ud, to stiger på.
»Der kan man jo se, at der er folk, der bruger stationen,« lyder konstateringen.
Situationen er lige nu den, at Midttrafik afventer informationer, der skal kortlægge den fremtidige drift af Letbanen, og dermed give indikationer på, hvad det ville betyde, hvis de kommende tog skal stoppe ved Kongsvang. Når de tal er hentet ind, skal Midttrafik lave en trafikplan, og så er det regionen og Aarhus Kommune, der i sidste ende skal bestemme, om der er stationer, der skal nedlægges.
»Vi regner med, at planen er klar omkring nytår. Resultatet kan blive, at Kongsvang skal lukkes. Men det kan også være, at stationen bliver, eller at der skal investeres i den,« lyder det fra Ole Sørensen, der er projektleder ved Letbanen og som godt kan forstå frustrationen om uvisheden fra de lokale.
Viby Fællesråd har indkaldt til debatmøde om Kongsvang 15. september fra 19-21 på Viby Bibliotek, hvor alle er velkomne.
Her kommer blandt andre Camilla Fabricius, der er formand for Teknisk Udvalg og en af fortalerne for bevarelsen af stationen.