Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Kongsvang Trafikterminal som knudepunkt for omstigning mellem letbane og busser

letbaneletbanenbusomstigning nex

Jeg har nu med stor fornøjelse i den seneste halvanden måned næsten dagligt benyttet letbanen mellem Aarhus H og Skolebakken, og jeg glæder mig rigtigt meget til, at jeg kan bruge letbanen hele vejen hjemmefra - nærmere betegnet fra Kongsvang Station.

Lige nu tager jeg bus fra min bopæl til Aarhus H, hvor jeg stiger om til Letbanen. Og her må man desværre sige, at omstigningsforholdene ved banegården mellem bus og letbane er markant dårligere - længere og mere besværlige - end mellem to busser. Jeg er bange for, at dette kan skade letbanens popularitet, hvilket er en stor skam.

Jeg vil derfor varmt anbefale Midttrafik, Aarhus Letbane og Aarhus Kommune, og hvem der i øvrigt har indflydelse herpå, at der skabes knudepunkter med gode omstigningsforhold mellem letbanen og busserne. Her er krydset Nordre Ringgade/Randersvej/Nørrebrogade et godt eksempel, selv om det sagtens kan tage flere minutter at skifte fra den ene transportform til den anden på grund af den langsommelige lysregulering.

En anden meget oplagt mulighed for at skifte fra bus til letbane - eller omvendt - finder vi ved Kongsvang Station. Med små midler vil der her kunne etableres en enestående mulighed for, at f.eks. buspassagerer, der kommer sydfra ad Skanderborgvej, med få skridt kan skifte til letbanen og derved være inde i Aarhus Midtby på ganske få minutter. Kongsvang Trafikterminal vil være en realitet!

Dette positive scenarie kan opfyldes, hvis følgende to forhold bliver bragt i orden: Alle letbanetogene, der kører forbi Kongsvang Station, skal standse ved stationen - jeg ved, at der desværre er kræfter, der ønsker, at kun hvert andet tog skal stoppe på Kongsvang Station. Og så skal der etableres en trappe fra Skanderborgvej og ned til perronen. Trappeprojektet er kendt hos Aarhus Kommune, men er endnu ikke blevet til noget, hvilket er ærgerligt, da det vil være til store gavn for både lokale beboere og for de passagerer, der ønsker at skifte mellem de to transportformer på Kongsvang Station.

Jeg håber, at de indflydelsesrige kræfter kan se perspektivet i de to - i det store perspektiv - ganske små foranstaltninger og dermed være med til at gøre letbanen til den succes, den helt klart fortjener at blive.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Navne

Mindeord: Joan Drews var en kreativ og hårdfør kvinde med en ukuelig vilje til at overvinde smerte

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Debat

Retten i Aarhus overtræder selv Grundloven: Jeg fik ikke lov til at komme ind til en retssag

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Annonce