Annonce
Aarhus

Konkursbegæring mod busselskab har rod i kommunal kaos-sag

Det endte i kaos - som her ved Stensagerskolen - da Aarhus Kommune i 2016 selv ville styre kørslen af elever til specialskoler. Så kaotisk faktisk, at Malling Turistbusser opsagde sin kontrakt på kørslen. Det har siden ført til et erstatningskrav på 30 mio. kr. mod busselskabet - og nu også til en konkursbegæring. Foto: Jens Thaysen
Midttrafik og Aarhus Kommune har krævet 30 mio. kr. i erstatning for kontraktbrud af Malling Turistbusser, fordi selskabet i 2016 opsagde kontrakten om kørsel af børn til specialskoler Aarhus. Kørslen havde da udviklet sig helt kaotisk, efter at kommunen for at spare penge selv havde overtaget styringen af den.

AARHUS: Malling Turistbusser blev begæret konkurs lige før påske, og fra på onsdag overtager Arriva de ruter, busselskabet har kørt i Odder Kommune.

Det er efter alt at dømme Aarhus Kommune og Midttrafik, der står bag konkursbegæringen mod det mere end 50 år gamle og velrenommerede busselskab med omkring 30 ansatte og 40 større og mindre busser.

Kaos og kontraktbrud

Baggrunden skal vi næsten fire år tilbage for at finde i de kaotiske forhold, der opstod, da Aarhus Kommune i 2016 ville effektivisere – og spare årligt 5,7 mio. kr. – på kørslen af elever til specialskoler som blandt andre Stensagerskolen og Langagerskolen. Kommunen oprettede sit eget kørselskontor til at styre det hele, og kørslen blev sendt i udbud.

Malling Turistbusser vandt en stor del af opgaven, og begyndte efter planen at køre med specialskoleeleverne i august 2016. Hurtigt viste det sig imidlertid, at kommunens nye kørselskontor ikke var gearet til opgaven, og det udløste kaotiske forhold for børn, forældre, skoler, chauffører og busselskaber.

Allerede i september 2016 blev det for meget for Malling Turistbusser, der opsagde kontrakten med Aarhus Kommune og Midttrafik med henvisning til, at Midttrafik og Aarhus Kommune, som følge af den mangelfulde og uhensigtsmæssige planlægning, havde misligholdt kontrakten.

Midttrafik svarede igen ved at anlægge en voldgiftssag mod Malling Turistbusser for at have ophævet kontrakten uden at have tilstrækkeligt grundlag for det. I efteråret 2018 gav voldgiftsretten Midttrafik medhold. Det fremgår af referatet af et bestyrelsesmøde i Midttrafik 2. november 2018.

Annonce

Erstatningskrav: 30 mio. kr.

I samarbejde med Aarhus Kommune har Midttrafik i forbindelse med sit sagsanlæg også angivet et krav om en erstatning på 30 mio. kr. plus sagsomkostninger.

I Malling Turistbussers årsregnskab for 2018 er det samlede krav gjort op til 32,8 mio. kr. Et krav, der får revisionsfirmaet til at skrive følgende i sine påtegninger til regnskabet: ” Vi gør opmærksom på, at der er væsentlig usikkerhed, der kan rejse betydelig tvivl om selskabets mulighed for at fortsætte driften.”

Voldgiftsretten har i år taget stilling til, hvilken erstatning, Malling Turistbusser skal betale for kontraktbruddet. Hvor stort beløbet endte med at blive, har det ikke mandag været muligt at få oplyst.

Betalt er det dog næppe blevet, siden der nu er indgivet konkursbegæring mod busselskabet.

Århus Stiftstidende har mandag været i kontakt med ejeren af Malling Turistbusser, Anne Olsen. Hun ønsker ikke at udtale sig til avisen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Annonce