Annonce
Debat

Konservative er parate til at sætte ind: Vi har eksplosiv vækst i antallet af el-biler, men hvor er ladestanderne?

"Det er afgørende for vores daglige liv og erhvervsliv, at vi har en god mobilitet i Aarhus Kommune. Der spiller busser, letbane og cykelstier en vigtig rolle. Men ifølge den seneste transportvaneundersøgelse fra DTU står bilen for næsten 84 procent af al persontransport på landsplan målt i km/person, og derfor spiller bilen fortsat en absolut hovedrolle i vores daglige transport, mens busser og toge samlet blot udgør 6,6 procent", skriver Steens Stavnsbo og Jacob Skjærris. Arkivfoto: Kim Haugaard

Antallet af elektriske biler i Aarhus Kommune er vokset fra ca. 2.100 biler i sommeren 2020 til nu tæt ved 6.000 biler. Det er tæt ved en tredobling på blot et år.

Elbiler og plug-in-hybrider udgør i 2021 mere end 20 procent af alle personbiler, som registreres i kommunen, så væksten i de miljøvenlige biler fortsætter.

Det stiller krav til udbygning af ladestandere i Aarhus Kommune, og branchefolk forventer, at ladning ved folks bopæl, arbejdsplads, hotel eller andre steder, hvor elektriske biler parkerer i længere tid, vil dække mindst 80 procent af behovet for ladning. Det er vigtigt at holde det for øje i fremtidigt bolig- og erhvervsbyggeri, og der er naturligvis en opgave, som den private sektor er en hovedaktør i at løse, og som kommunen kan påvirke via lokalplaner og byggetilladelser.

Annonce

Men der er særligt brug for offentlig ladning tre steder:

1. Ladning langs ruten på længere ture.

2. Ladning i områder med store udsving i befolkning i ferieperioder.

3. Ladning i byer med en høj andel af parkering på gaden.

Ifølge en analyse lavet af DTU og Dansk Elbil Alliance har 87 procent af alle husstande i Skanderborg Kommune adgang til parkering på deres egen matrikel, og kun tre procent parkerer på gaden, men det er anderledes i Aarhus. Der parkerer 18 procent af alle bilister på gaden, og 33 procent parkerer ved boligforeninger. Det vil sige, at kun halvdelen parkerer på egen matrikel, hvor de kan få deres egen ladestander etableret.

Aarhus Byråd har mandag 21. juni behandlet et forslag om at forøge antallet af ladestandere ved kommunale bygninger fra i dag 120 ladepunkter til 480 ladepunkter i 2023. Målsætningen er, at ikke bare kommunens egne elbiler - aktuelt 121 elbiler - kan lade, men også, at en langt større del af kommunens godt 700 biler i fremtiden skal være elektriske.

Steen Stavnsbo. PR-foto

Desuden bør Aarhus Kommune spille en aktiv rolle i at udbrede flest mulige private ladestandere i kommunen. Det handler både om at anvise områder, hvor ladning kan være muligt, i lokalplaner, at sagsbehandle ansøgninger om ladestandere hurtigst muligt og om at skabe gunstige vilkår for, at private aktører opstiller så mange ladestandere som muligt, f.eks. ved at vægte det meget højt som ekstra kvalitetsbidrag ved ny- og ombygninger og ikke blot stoppe øvelsen ved opfyldelse af minimumskrav fra EU og national lovgivning.

Folketinget har netop øremærket 115 millioner kroner i 2021 som medfinansiering (op til 25 procent) til boligforeninger og offentlige områder, hvor ladning ikke er rentabelt på markedsvilkår, men der mangler endnu klare regler i lovgivningen omkring, hvor aktiv en rolle Aarhus Kommune kan spille i udbredelsen af flere ladestandere. Den afklaring forventes at komme efter sommerferien.

Det er oftest både ukompliceret og forholdsvis billigt at etablere en ladestander ved en privat bopæl. Prisen for en 11 kW ladestander er typisk omkring 10.000 kroner, og det kan gøres af en elektriker uden tilladelser, nabohøring, køb af ekstra strøm til husstanden mv.

Det er både mere besværligt og dyrere at etablere offentlige ladestandere, og der er ikke plads til ladestandere overalt i Aarhus. Der skal findes plads, trækkes kabler i jorden, købes ekstra strøm, og det skal drives af en operatør.


Når bilen i fremtiden skal være elektrisk, så er det en bunden opgave at sikre, at den kan lades uden alt for meget besvær.


Det spiller også en rolle i planlægningen, at prisen stiger voldsomt, jo hurtigere ladestanderen skal kunne lade. En 50 kW ladestander koster let omkring 250.000 kroner, mens en 175 kW lynlader kan løbe op i en million kroner.

Ved etableringen af offentlige ladestandere skal der tages hensyn til naboer, naturen, andre trafikanter og oplevelsen i byrummet, så etablering af ladestandere ikke bare trækkes ned over hovedet på århusianerne.

Det er i øvrigt ikke sikkert, at der kommer nok ladestandere til alle på den korte bane, for en stor del af de elektriske biler er plug-in-hybrider, som har mindre batterier med strøm til 40-50 km kørsel og derfor skal lade næsten dagligt for at køre elektrisk.

I Det Konservative Folkeparti i Aarhus støtter vi naturligvis op omkring den grønne omstilling af transporten og er også indstillet på at finde midler til at sikre fleste mulige miljøvenlige biler i Aarhus. Der er allerede truffet beslutning om at tilbyde tre timers gratis parkering ved ladning af elbiler i Aarhus Kommune.

Vi ser gerne, at Aarhus Kommune tager en aktiv rolle i at sikre flest mulige ladestandere i kommunen, men at det sker på markedsvilkår og er drevet af private operatører jævnfør forslag til "Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport" fra Transportministeriet, som er sendt i høring juli 2021.

Jacob Skjærris. PR-foto

Godt 25 procent af boligerne i Aarhus er i almene boligforeninger, og er vi opmærksomme på den ret store andel af bilisterne, som parkerer ved boligforeninger på fælles p-arealer?

Selvom antallet af elektriske biler stiger i Aarhus Kommune, så udgør de i sommeren 2021 ifølge Bilstatistik.dk stadig kun knap fire procent af alle personbiler i kommunen. Når beboere med elektriske biler er i mindretal i et beboerdemokrati, kan det være en udfordring at finde penge til ladestandere fra samme kasse, som skal finansiere grønne områder, legepladser, nyt tag, og hvad boligforeningen ellers skal bruge fællesøkonomien på.

Vi ser gerne, at kommunen assisterer boligforeninger med at søge den aktuelle grønne pulje i 2021 med 25 procent støtte.

Det er afgørende for vores daglige liv og erhvervsliv, at vi har en god mobilitet i Aarhus Kommune. Der spiller busser, letbane og cykelstier en vigtig rolle. Men ifølge den seneste transportvaneundersøgelse fra DTU står bilen for næsten 84 procent af al persontransport på landsplan målt i km/person, og derfor spiller bilen fortsat en absolut hovedrolle i vores daglige transport, mens busser og toge samlet blot udgør 6,6 procent.

Og når bilen i fremtiden skal være elektrisk, så er det en bunden opgave at sikre, at den kan lades uden alt for meget besvær.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Pernilles livsdrøm forsvandt: Nu har hun fundet melodien i det skønneste, lille byhus i Ebeltoft

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Alarm 112

Fodgænger ramt af bil i område med stort biltræf

Sport

Deja-vu for Skanderborg Aarhus: Fem mål til forskel i Silkeborg

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Debat

Folketingsmedlem og skolepædagog: Det er på tide at sikre minimumsnormeringer i SFO’erne

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Se dig godt for: Elbilsejere risikerer p-bøde, når de vil parkere gratis i Aarhus

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Danmark For abonnenter

Kendisser på stemmesedlen har en fordel, men ingen nem genvej til valg

Aarhus For abonnenter

Pludselig en dag startede Banedanmark den store motorsav:  - Nu er det som at have et tog kørende i baghaven

AGF

Stortalent sikrede point for AGF's U19-drenge: Lynede i debut

Annonce