Annonce
Aarhus

Kontroversiel dirigent afviser anklager: Jeg har givet masser af beviser til politiet

Foto: Johan Gadegaard
Anklagerne i et guatemalansk medie er grundløse, lyer det fra dirigenten Bruno Campo, som siger, at han samarbejder fuldt ud med dansk politi.

AARHUS: Anklagerne er helt grundløse, og der er tale om fejlplaceret vrede mod samfundet.

Sådan lyder det fra Bruno Campo som en reaktion på de anklager, som en lang række kvinder i Guatemala har fremsat mod ham i mediet Nómada.

- Der er en kompleks situation i mit hjemland, og der er meget vrede og had. Derfor har nogle brug for at komme af med nogle ting, og de ting bliver nogle gange kanaliseret de forkerte steder hen, siger Bruno Campo, og afviser anklagerne.

- Det er nogle alvorlige anklager (fra Guatemala, red.), og det er meget smertefuldt og trist for mig at læse sådan nogle artikler. Der er masser af beviser, som kan afkræfte anklagerne og det har jeg overleveret til det danske politi, som jeg nu vil lade behandle sagen, siger han.

Annonce

- Ytringsfrihed skal også være under ansvar

Bruno Campo var en af grundlæggerne af bevægelsen Sistema, der underviser børn og unge i Guatemalas udsatte områder i klassisk musik, og ifølge ham har han og Sistema hjulpet 2.500 børn til at få et bedre liv. På et tidspunkt havde han 120 ansatte, og når man har kontakt med så mange mennesker, kan man ikke undgå også at få fjender, og de fjender skal have lov at udtale sig, siger han.

- Der skal være ytringsfrihed, men det skal også være under ansvar, og der er forskel på at ville ytre sig og at ville såre nogen, siger han.

I Europa har han været med til at starte en europæisk udgave af Sistema, ligesom han har undervist og dirigeret i Viborg og Holstebro.

I Aarhus er han blevet benyttet af blandt andre Aarhus Musikskole og MGK. Hos Aarhus Musikskole har man efter omtalen i Nómada fået henvendelser, som Aarhus Kommune efterfølgende har sendt videre til Østjyllands Politi.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce