Annonce
Aarhus

Kontroversiel kunstner: Kvinden der malede græsset i Mindeparken rødt har nu udsmykket vægge i Gellerup

Blixens er Aarhus Kommuns nye, store kontorhus til 600 mio. kr. på hjørnet af Karen Blixens Boulevard og Edwin Rahrsvej i Brabrand/Gellerup. Her ses Katharina Grosses kunst. Foto: Axel Schütt
Alle får mulighed for at opleve Katharina Grosses kunst og 100 andre værker på mandag i det nye kommunale hus Blixens.

AARHUS: Først malede hun byen rød under stor ståhej - eller i hvert fald en del af Mindeparken. Og nu har den tyske kunstner Katharina Grosse udsmykket det store, nye kommunale hus Blixens i Gellerup.

Grosse har spraymalet direkte på væggene, og tidligere direktør for Aros Aarhus Kunstmuseum, Jens Erik Sørensen, har fundet cirka 100 værker fra Aarhus Kommunes kunstsamling og sørget for en nyophængning af dem i det nye hus.

Mandag 27. maj bliver det hele indviet, og alle er inviteret, så byens borgere får en usædvanlig mulighed for at opleve kunsten.

Katharina Grosse blev verdenskendt i Danmark med ét slag, da hun malede græsset rødt og hvidt på et pænt stort stykke af Mindeparken i 2017 samt på Strandvejen, da Aarhus var europæisk kulturhovedstad.

Annonce

Indvielsen og Katharina Grosse

Mandagn 27. maj 2019 kl. 15-18: Officiel indvielse af Blixens

15: Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, taler.

Resten af eftermiddagen vil der være mulighed for at se udstillingerne, besøge Bazar ”Den Gode By”, få en rundvisning i huset, se husets kunst, film i Auditoriet og lytte til musik.

.

Katharina Grosse er født i Freiburg i Breisgau i 1961 og har studeret på Kunstakademiet i Münster og Kunstakademiet i Düsseldorf. Hun lever og arbejder i Berlin og Auckland. Hun har været professor på Weißensee Kunsthochschule i Berlin (2000–2010) og på Kunstakademiet i Düsseldorf (2010–2018). Hun har haft talrige internationale udstillinger.

Farverigt maleri

Den samlede kunstudsmykning i Blixens byder på stof til eftertanke i en tematisk ophængning under overskrifterne; Natur, menneske, kunst og arkitektur. En righoldig og varieret præsentation af international samtidskunst i samspil med Aarhus Kommunes kunstsamling skaber en oplevelse af et minimuseum.

Katharina Grosse har skabt et ikke-repræsentativt, farverigt maleri, der bevæger sig hen over to vægge og en blomsterkasse.

- Et maleri kan opstå alle vegne; på et æg, i armhulen, på en togperron, i sne på isen eller på stranden, har hun sagt.

Grosse er internationalt anerkendt for at skabe både fysisk krævende og opmuntrende maleriinstallationer på mange forskellige steder og med en unik teknik. Med sine karakteristiske spraymalede farveeksplosioner direkte på arkitektur, interiør og landskaber åbner hun overflader og rum for mange fortolkninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Prøve afkræfter mistanke: Dansk mand indlagt i Aarhus er ikke smittet med coronavirus

Leder

Kære Kina: Forstå det nu - vores ytringsfrihed kan ikke trues til tavshed

En satiretegning igen. Fra Jyllands-Posten igen. Og fordømmelser igen. Hvis ikke vi allerede vidste det her i Danmark, så er der lande og regeringer, der ikke ser på ytringsfrihed, som vi gør her i landet. Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret, som gør, at vi kan udtrykke vores meninger og holdninger gennem bogstaver, ord, streger og tegninger om alt, hvad vi måtte mene noget om. Det være sig religion, sport, mad, dans og livet i helhed. Vi skal ikke spørge nogen om lov, før vi sætter bogstaver sammen til ord og holdninger, eller før vi får streger og farver til at udtrykke en holdning. Det er vores ret i Danmark at ytre os. Og den står nedfældet i grundlovens §77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Og hvorfor nu denne påmindelse om vores rettigheder? Fordi vores rettigheder ikke deles af alle andre lande og regeringer, hvilket Kina nu for fuld udblæsning minder os om med kravet om en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten og dens tegner, Niels Bo Bojesen, der i en tegning af det kinesiske flag har udskiftet den ene store stjerne og de fire små med gule coronavirusser som en tegnet kommentar til den verdensomspændende sygdomstrussel, der lige nu er højaktuel. Det er meget svært med danske øjne at se tegningen som en kritisk kommentar til Kina, men med kinesiske regeringsøjne er det lige præcist, hvad tegningen udtrykker; kritik af Kina og dermed åbenbart også en ydmygelse. Den slags er svært for Kina at acceptere - og svært for os at forstå. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ytre os om eksempelvis coronavirussens udgangspunkt i netop Kina. Jyllands-Posten - og vi danskere - skal ikke bøje sig for pres fra hverken Kina eller andre lande. Jyllands-Posten skal stå fast på sin ret, og vi danskere skal bakke Jyllands-Posten op. Ingen tvivl om det. At det officielle Kina har lige så svært ved at forstå vores ytringsfrihed og vide rammer for at udtrykke holdninger gennem ord og streger, som vi danskere har ved at forstå deres følelse af æreskrænkelser og ydmygelser. Danmark og Kina rummer to vidt forskellige kulturer, hvilket flertallet af vi danskere godt kan se og forstå, men som det - set fra Danmark - tyder på, så har Kina meget svært ved at se, forstå og acceptere det forhold. Så hvad kan man gøre ved det? Man kan fortsætte med at tale sammen, at argumentere og fortsat gøre alt muligt for at få Kina til at indse, at i Danmark kommer vi ikke til at ændre på ytringsfriheden for at gøre andre lande og dets regeringer glade. Sådan fungerer ytringsfrihed ikke - ikke i Danmark og ikke i de andre lande, der benytter sig af samme form for demokrati, hvor borgerne frit kan tale og tegne.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce