Annonce
Navne

Kor-mageren

Carsten Seyer-Hansen grundlagde i 2003 Skt. Clemens Drengekor, der er tilknyttet Aarhus Domkirke. »Jeg får brugt mange sider af mig selv i den rolle, men personligt gider jeg ikke råbe mig ud af problemer. I stedet arbejder jeg med hyppige emneskift, når jeg mærker, de taber koncentrationen.« Foto: Per Rasmussen

Som domkantor har Carsten Seyer-Hansen ansvaret for kirkens og korverdenens århundreder gamle musiktraditioner ? og for at sikre, de stadig er relevante.

Annonce
»Der er intet som musik, der kan åbne en tekst og et budskab. Når vi synger, går ordene i kroppen på en.«
Sådan siger domkantor ved Aarhus Domkirke Carsten Seyer-Hansen. Mandag aften 22. december samler han trådene ved julekoncerten i domkirken som dirigent for Skt. Clemens Drengekor, der i år får musikalsk selskab af Cæcilie Nordby og Aarhus Jazz Orchestra samt Egå Gymnasiums Vokalensemble Eve og dets dirigent Birgitte Næslund.

Carsten Seyer Hansen

43 år
Bor i Højbjerg
Gift med Mette, der er gymnasielærer. Parret har Katinka på 16, der er på efterskole, og Karl på 14, der også er medlem af Skt. Clemens Drengekor
Uddannet i musikhistorie og filosofi ved Aarhus Universitet 1998
Dirigent, domkantor ved Aarhus Domkirke siden 2003 samt stifter og leder af Skt. Clemens Drengekor
Underviser i kor- og ensembleledelse samt musikhistorie på Det jyske Musikkonservatorium
Fast dirigent for og medstifter af Vokalgruppen Concert Clemens samt Aarhus Universitetskor og har gæstedirigeret bl.a. Vokalgruppen Gaia, Århus Bachorkester, Ensemble Zimmermann og Ensemble 2000
Fritid: Madlavning, god vin og de litterære klassikere, når tiden tillader det. For eksempel i sommerhuset på Mols
Ønskedrøm: Et hus i Norditalien, der kunne danne base for masterclasses og en ramme for nye musikalske fællesskaber

»Så der kommer nok lidt Sinatra-jul ind over på et tidspunkt,« tilføjer Carsten Seyer-Hansen.
Koncerten er dog stadig tro mod grundkonceptet. Der indledes med engelske julesange, og der synges danske klassikere, inden aftenen slutter med fællessang.
Annonce

Fællesskabet

Koret har netop medvirket i Händels oratorium »Messias« i både Ribe og Aarhus' domkirker sammen med samarbejdspartneren Herning Kirkes Drengekor. Men koret - eller dele af det - indgår samtidig i en myriade af projekter på tværs af de mange andre musikalske fællesskaber, som den 43-årige Carsten Seyer-Hansen har aktier i.
»Det knytter an til en helt grundlæggende filosofi bag koret, nemlig at vi skal samarbejde så meget som muligt,« siger Carsten Seyer-Hansen.
På konservatoriet underviser han i klassisk korledelse. Han er kunstnerisk leder af Sangkraft Aarhus, der skal fremme interessen for sang blandt børn og unge i Østjylland. Han har ansvaret for Aarhus Domkirkes Kantori - de 16 professionelle sangere, der medvirker ved kirkelige handlinger - og for vokalensemblet Concert Clemens, så muligheden for at mikse løs ligger lige for.
»Dermed opstår der en bro fra de helt små drenge op til de dirigentstuderende på konservatoriet,« siger Carsten Seyer-Hansen.
Annonce

Musikken løfter poesien

Selv er han fra Givskud.
Som dreng gik han til klaver, og interessen for musik voksede for alvor, da han kom på Tørring Gymnasium og begyndte i gymnasiekoret.
En forkærlighed for Frankrig og dets sprog bragte ham til Paris i et år. Han lærte fransk, spillede guitar og arbejdede på en restaurant, inden han tog fat på musikvidenskab og filosofi på Aarhus Universitet og samtidig begyndte at synge med det daværende Det Jyske Kammerkor og Vokalensemblet Gaia, der dirigeres af Søren K. Hansen:
»Det var korsang på et niveau, jeg aldrig havde prøvet før. Søren K. Hansens evne til at blande den klingende verden med poesien i store, litterære værker har været en meget stor inspiration for mig,« siger Carsten Seyer-Hansen.
»Min egen kristne tro er vokset ud af Bachs måde at formidle det budskab på i hans Matthæus- og Johannespassioner. Eller tag Händels »Messias«, hvor teksten virkelig får vinger,« tilføjer Carsten Seyer-Hansen, der hurtigt begyndte at interessere sig for korledelse og dirigenters mulighed for at formidle og levendegøre et materiale.
Annonce

Kun for drenge

I januar 2003 tiltrådte han den nye stilling som domkantor og gik straks i gang med at etablere et drengekor i samarbejde med Århus Musikskole. Medlemmerne er mellem otte ognohvor koret blandt andet besøgte en korskole i Riga for nylig.
Kormusik bygger på omfattende, komplekse teknikker, der langsomt indlæres og bygges op, det er næsten en samværsform, siger Carsten Seyer-Hansen. 400 mennesker kan sagtens samles til en gospelweekend og ende med et ok resultat, men det kan ikke sammenlignes med arbejdet i et klassisk kor.
»Otteårige drenge, der medvirker i et korværk, kan pludselig mærke, hvor højt der bliver til loftet. Som helt unge drenge får de en chance for at bidrage på et lige så professionelt niveau som granvoksne mænd. De udfylder en helt unik plads, som kun de mestrer. Der er virkelig tale om et ligeværdigt samarbejde på tværs af alder, men det kræver høj indordning og evne og vilje til at løfte i flok. Hvis der er tre, der ikke rammer et a på det rigtige tidspunkt, så er det kun de tre, man hører. Man skal synge sammen - ikke i munden på hinanden,« som Carsten Seyer-Hansen siger, og tanken om, at den vending har han nok fyret af et par gange inde i øvelokalet, melder sig uvilkårligt.
Annonce

Musik til nutiden

Både kor og kantor holder til oppe under taget i denne avis' gamle bygning i Kannikegade. Her øves der.
Der er små rum til individuel sangundervisning, der undervises i hørelære og musikteori, og der er bordfodbold og lektiekrog til pauserne. I Carsten Seyer-Hansens eget kontor bugner reolen med fagbøger, og fra de nordvendte vinduesfag er der frit udsyn til den ærefrygtindgydende domkirke, hvor det grønne tag lyser i vintersolen.
»Det er et stort ansvar og et privilegium at skulle fylde mening i byens måske smukkeste og mest markante bygning - ved siden af gudstjenesterne selvfølgelig,« understreger Carsten Seyer-Hansen.
»Den har stået der i 800 år, men vi har samtidig en forpligtelse til at tale ind til den tid, vi lever i nu. Alene i år har vi 41 koncerter, og det kan være alt fra et kvarters koncert på det spanske barokorgel til Cæcilie Nordby eller som i festugen, da drengekoret sang sammen med Fallulah,« mener han.
Selv tager han udgangspunkt i det, han kalder byens årshjul. Der er de store kirkelige højtider med deres julekoncerter og påskepassioner, men der er også den mere stille sommertid, hvor der nu er orgelkoncerter, og der er festugen, hvor Carsten Seyer-Hansens seneste idé var fælles morgensang.
»En af vores fremtidige missioner er at nå endnu længere ud,« siger Carsten Seyer-Hansen, der privat har en forkærlighed for jazz - ikke mindst den nordiske jazz og pianisten Keith Jarrett.
»Mit behov for klassisk musik får jeg faktisk opfyldt i løbet af min arbejdsdag. Hvis jeg selv skal høre Händels »Messias«, så skal det være i april, og ikke når vi arbejder med værket i koret. Men i dag befinder meget jazz sig jo faktisk i grænsefladen mellem rytmisk musik og kompositionsmusikken, der dermed beriger hinanden.«
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Corona gør comeback i Østjylland: Hvor bekymrede skal vi være for det stigende smittetal?

AGF

Patrick Olsen: Vi arbejder som svin

AGF

Udvist efter 90 sekunder: - Jeg tænkte, jeg ville udvise lidt ro. Men det var ikke smart ...

Annonce