Annonce
Aarhus

Kovending på parkeringspolitiken: Flertal i byrådet imødekommer gæster og erhvervsdrivende

Der er rift om p-pladserne inden for ringgaden i Aarhus. Både beboere, gæster ude fra og håndværkere kæmper om pladserne. Foto: Axel Schütt
Håndværkere skal ikke længere betale dobbelt for at parkere i midtbyen, og gæster får nu mulighed for at tilkøbe ekstra parkeringstid.
Annonce

AARHUS: Forestil dig, at du kommer kørende i bil for at besøge din søn og svigerdatter, som bor inde midt i Aarhus.

De bor et sted med to timers gratis parkering på gaden, og det er sådan set meget rart, for det gælder også dig som gæst.

Meeeen ... når de to timer er gået, så skal du gå ned i din bil og køre hjem igen.

Nej, du kan ikke tilkøbe mere tid, så du kan blive og drikke kaffen færdig. Du skal enten køre hjem - eller alternativt finde et parkeringshus og parkere bilen der. Så kan du nemlig få lov at betale for det.

Sådan er reglerne i den nuværende parkeringspolitik for Aarhus midtby, men onsdag omgjorde et flertal i Aarhus Byråd netop den del, der har med gæsteparkering at gøre.

Parkeringspolitik rammer gæster

Et af målene med Aarhus Kommunes nuværende parkeringspolitik er at få flere udefrakommende bilister til at benytte sig af de store parkeringshuse i midtbyen i stedet for at parkere i gaderne.

Derfor er der blandt andet truffet beslutning om at indføre maksimalt to timers gratis parkering mange steder inden for Ringgaden uden mulighed for at tilkøbe mere tid.

Det er en håndsrækning til beboere med en beboerlicens, der dermed ikke skal slås helt så meget om pladserne på gaden.

Men det er samtidig dårligt nyt for de samme beboere, når de får venner og familie på besøg. For hvor skal de besøgende parkere, når de ikke længere må holde på gaden mere end to timer?

Tidligere var der mulighed for at købe en gæstelicens, men den ordning var ikke lovlig.

Annonce

Håndsrækning til håndværkere

Tidligere kunne beboerne inden for Ringgaden købe gæstelicenser til deres besøgende venner og familie, men den mulighed forsvandt 15. januar 2019, og siden da har der været op mod 400 henvendelser til Teknik og Miljø fra borgere, der i områder med beboerparkering har efterspurgt en løsning i forhold til deres gæster.

Fremover bliver det nu sådan, at der i udgangspunktet stadig vil være to timers gratis gadeparkering mange steder i midtbyen, men derefter kan man tilkøbe ekstra tid. Det stemte både Socialdemokratiet og Venstre for.

- Det glæder mig, at Socialdemokratiet vil være med til at bakke op om justeringerne, der forbedrer de uhensigtsmæssigheder, der er i den nuværende parkeringspolitik, sagde rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V).

Samtidig blev det også besluttet, at erhvervsdrivende - eksempelvis håndværkere - via en tilkøbt erhvervslicens skal have mulighed for igen at parkere på kommunens betalingspladser i midtbyen uden at betale ekstra.

Udover gæsteparkeringen for private har også dette været et kritiseret punkt ved kommunens nye parkeringspolitik.

Annonce

Kritik fra SF og EL

Flere af de mindre partier var imidlertid kritiske over for at justere på parkeringsreglerne.

Blandt andre SF's Jan Ravn Christensen, der foreslog at man helt droppede de to timers gratis parkering og lavede betalingsparkering fra første sekund i stedet.

- Det havde været mere hensigtsmæssigt i forhold til at regulere mængden af biltrafik ind i Aarhus. Og i stedet for bare at give de erhvervsdrivende carte blanche til at parkere frit i midtbyen, så mener SF, at vi burde sætte prisen for en erhvervslicens op med 20 procent til gengæld, lød det fra SF.

Enhedslistens Keld Hvalsø var på samme side:

- Formålet med parkeringspolitiken var jo at flytte parkeringerne fra gadeniveau til parkeringshuse. Og måske endda få nogle til at tage cyklen eller bussen ind til byen i stedet for. Nu er man i gang med at gå i den stik modsatte retning, og derfor kan vi ikke bakke op om indstillingen.

Det var imidlertid heller ikke nødvendigt, eftersom flertallet var sikret alene med Venstre og Socialdemokratiet.

Bemærk de hvide håndværkerbiler, der optager korttidspladserne på Banegårdspladsen. Pladserne er egentlig beregnet til, at private kan hente og bringe gæster, der ankommer med toget, men parkeringspolitiken fra 2018 har fået den utilsigtede konsekvens, at håndværkere snupper de gratis pladser hele dagen, fordi en erhvervslicens ikke længere giver adgang til at holde gratis på betalingspladser i midtbyen. Foto: Thomas Nielsen-Grøn
To timer. Længere må gæster ude fra ikke parkere i midtbyen. End ikke om så de betaler. Sådan er kommunens parkeringspolitik lige nu, men det bør ændres, mener blandt andre Venstre, som onsdag aften forsøgte at samle flertal for at ændre i kommunens parkeringspolitik. Arkivfoto: Kim Haugaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Handelsgymnasium i Viby sender 1.100 elever hjem: Coronasmitte lukker endnu et uddannelsessted i Aarhus

CORONAVIRUS

Live: Nye rejsevejledninger - rejser til Tyskland og Cypern frarådes

Annonce