Annonce
Indland

Kræftens Bekæmpelse: Rygestop på hospitaler kan ikke stå alene

For rygere kan en indlæggelse blive afgørende i forsøget på at kvitte smøgerne, siger Kræftens Bekæmpelse.

En indlæggelse på et sygehus kan for mange rygere være et vindue til at kvitte cigaretterne.

Det sender derfor et positivt signal, at regionernes formand, Bent Hansen (S), ønsker at forbyde al rygning - både inde og ude - på hospitalerne.

Det siger projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse, Niels Them Kjær, som dog kraftigt pointerer, at det ikke kan stå alene. Der er brug for rådgivning til de patienter, som ryger.

- Vi er fuldstændig enige i, at vi bliver nødt til at kigge på forebyggelse, hvis vi vil nå op på siden af vores nabolande i forhold til behandlingen af kræft. Vi kan ikke medicinere os ud af de problemer, vi har på sundhedsområdet, siger han.

- Men man skal ikke kun fokusere på, at folk ikke må ryge, når de er indlagt, men også på at de skal være røgfrie, når de kommer hjem igen, siger Niels Them Kjær.

Når folk er syge, er der stort fokus på at blive rask, og helbredet er i forvejen på dagsordenen. Derfor et det et godt tidspunkt at sætte ind mod tobaksrøg.

- En indlæggelse er en særlig chance for at blive røgfri. Groft sagt kan man sige, at folk holder folk op af ren dødsangst, siger Niels Them Kjær.

- Det er en skelsættende begivenhed, som gør det oplagt at holde op med at ryge, ligesom når man eksempelvis bliver forældre.

Det er afgørende at forklare patienter ned i detaljen, hvorfor det er vigtigt for dem at blive røgfri, fortæller han.

- Det er vigtigt, at det ikke bare bliver set som et forbud. Det har stor betydning for patienternes helbredelse, og det skal ikke opfattes som en klapjagt.

Ifølge regionernes nyeste forebyggelsesudspil "Sundhed for livet" skal forbud heller ikke stå alene.

I udspillet står der, at målet er, at både praksislæger og sygehuse i fremtiden mere systematisk henviser rygere til rygestopkurser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce